استخراج ترکیبی یا دوگانه

فهرست مطالب

استخراج دوگانه یا استخراج ترکیبی پروتکلی است که به دو بلاک‌چین که پروتکل اجماع و عملکرد هش یکسانی دارند اجازه می‌دهد تا بدون از دست دادن عملکرد و حفظ سطح بالایی از امنیت، با هم استخراج شوند. مفهومی که امروزه به عنوان استخراج دوگانه یا استخراج ترکیبی شناخته می‌شود، حدود سال 2014 مطرح گردید. در این مدل ماینر می‌تواند خود را وقف استخراج بلوک‌ها در دو یا چند بلاک‌چین مختلف کند.

زنجیره‌های بلوک هر ارز دیجیتال محصولی کاملاً مستقل هستند اما این احتمال وجود دارد که ماینرها از قدرت استخراج خود (هش نرخ) برای ایجاد یک هش معتبر برای هر دو شبکه استفاده کنند. اگرچه مفهوم استخراج ترکیبی ممکن است این باور را ایجاد کند که ماینر برای استخراج بلاک‌ها در دو یا چند بلاک‌چین مختلف به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد، اما حقیقت این است که این مدل ماینینگ به هیچ وجه بر عملکرد تجهیزات ماینینگ تأثیر نمی‌گذارد. در اصل، یک ماینر می‌تواند از قدرت محاسباتی خود برای تولید هش‌های مختلف و بررسی آنها در چندین بلاک‌چین مختلف استفاده کند. به این ترتیب، اگر یکی از هش‌ها برای مثال برای بیت‌کوین معتبر باشد، ماینر پاداش کار خود را در بیت‌کوین (BTC) دریافت می‌کند. در حالیکه اگر معلوم شود که هش برای شبکه Namecoin معتبر است، ماینر پس از آن پاداش نام‌کوین (NMC) خود را دریافت خواهد کرد.

حالا سوال اینجاست اگر هر دو شبکه تراکنش‌های متفاوتی داشته باشند، چگونه می‌توان استخراج ترکیبی را ممکن کرد؟ منشا استخراج معدن ادغام شده چیست و چگونه کار می‌کند؟ چه پروژه‌هایی از استخراج ترکیبی بهره می‌برند؟ مزیت و و معایب استخراج دوگانه چیست؟ همه این­ها سوالات جالبی هستند که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

 

 

نحوه‌ی کار استخراج ترکیبی

امروزه عملیات استخراج دوگانه (یا استخراج ترکیبی) مطمئناً چیز ساده‌ای نیست. مثلا بیت‌کوین را می‌توان در کنار هر ارز دیجیتال دیگری استخراج کرد، مشروط بر اینکه از الگوریتم SHA-256 استفاده کند. زمانی که ماینینگ دوگانه اجرا می‌شود، همیشه یک شبکه بلاک‌چین وجود خواهد داشت که مانند شبکه اصلی (بلاک‌چین مادر) و دیگری که مانند شبکه کمکی (بلاک‌چین کمکی) کار می‌کند. به عبارتی دیگر همیشه یک شبکه بلاک‌چین وجود خواهد داشت که در آن ماینر کل فرآیند محاسبه و استخراج بلوک را انجام دهد. در حالی که شبکه دیگری این فرآیندها را به عنوان اثبات کار برای استخراج بلوک در شبکه خود بپذیرد. ما به وضوح می‌توانیم این مورد را در بیت‌کوین با شبکه‌های Namecoin و RSK ببینیم. در این موارد، شبکه اصلی بیت‌کوین است که در آن ماینرها کار استخراج را انجام می‌دهند در حالی که Namecoin و RSK شبکه‌های فرعی هستند که کار شبکه بیت‌کوین را معتبر می‌کنند.

 

ویژگی‌های فرآیند استخراج ترکیبی

استخراج ترکیبی شامل یک سری عناصر یا ویژگی‌هایی است که برای تحقق و بهره‌برداری مناسب است، از جمله:

  • ماینرها باید بلوکی بسازند که برای بلاک‌چین‌هایی که در آن شرکت می‌کنند سازگار باشد. به عنوان مثال، اگر استخراج دوگانه با بلاک‌چین بیت‌کوین و Namecoin استفاده شود، بلاکی که در بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد می‌شود تنظیم می‌شود تا در هر دو شبکه مناسب باشد. زیرا Namecoin شبکه کمکی است و بنابراین AuxPoW را می‌پذیرد. در این صورت ماینر می‌تواند از هر دو شبکه پاداش استخراج دریافت کند، در حالی که اگر بلاک در شبکه Namecoin تولید شود که سطح دشواری آن بسیار کمتر از بلاک‌چین اصلی است. با بلاک‌چین بیت‌کوین سازگار نخواهد بود، زیرا بیت‌کوین پروتکل AuxPoW را نمی‌شناسد. بنابراین، ماینر تنها می‌تواند پاداش تولید شده در شبکه Namecoin را دریافت کند.
  • هنگامی که یک هش اضافی در درخت Merkle زنجیره اصلی اضافه می‌شود، مانند زنجیره کمکی دچار هیچ تغییر یا اصلاحی نمی‌شود. در این حالت، ماینر هش ایجاد شده و هدر بلوک بلاک‌چین اصلی را به بلاک‌چین کمکی اضافه می‌کند که به عنوان اثبات کار استفاده می‌شود. با این حال، این داده‌های دلخواه توسط پروتکل AuxPoW نادیده گرفته می‌شود و تنها هش‌های سطح بالا به بلاک‌چین کمکی اضافه می‌شوند.

 

مزایای استخراج ترکیبی یا استخراج دوگانه

استخراج ترکیبی اجازه می‌دهد که استخراج یکسان برای مشارکت در تولید بلوک‌های جدید در چندین شبکه مختلف به طور همزمان استفاده شود. با استخراج دوگانه این امکان وجود دارد که تجهیزات ماینینگ یکسان بتواند همزمان بلوک‌های جدیدی را در دو یا چند بلاک‌چین مختلف تولید کند. به همین ترتیب باعث افزایش قدرت هش در شبکه‌های بلاک‌چین می‌شود که به نوبه خود قدرت محاسباتی بیشتری برای شبکه‌ها و افزایش سطح دشواری آنها ایجاد می‌کند. با داشتن ظرفیت محاسباتی یا هش بیشتر، شبکه‌ها را ایمن‌تر و قوی‌تر می‌کند.

این می‌تواند یک مزیت بزرگ برای بلاک‌چین‌های کوچکی باشد که قدرت هش چندانی ندارند و از امنیت بسیار بالایی برخوردار نیستند. بنابراین، از طریق استخراج دوگانه آنها می‌توانند از قدرت هش یک بلاک‌چین بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده کنند و سطح امنیت خود را افزایش دهند و احتمال حملات را کاهش دهند. یک مثال عالی Namecoin است که بلاک‌چین آن کوچک است اما سطح امنیت آن به لطف سطح دشواری استخراج آن بسیار شبیه به بیت‌کوین است.

ماینرهایی که استخراج ترکیبی را پیاده‌سازی می‌کنند، امکانات بیشتری برای تولید بلوک‌های جدید با استفاده از الگوریتم استخراج مشابه، مانند SHA-256 دارند. بنابراین، احتمال دریافت پاداش از شبکه‌ها برای استخراج بلاک نیز بسیار بیشتر خواهد بود.

 

معایب استخراج ترکیبی یا استخراج دوگانه

در مورد استخرهای ماینینگ که می‌خواهند AuxPoW را برای استخراج دوگانه در چندین بلاک‌چین پیاده‌سازی کنند، باید حداقل دو یا چند مورد از این شبکه ها را مدیریت کنند تا بتوانند در آنها ماینینگ انجام دهند. برای اینکه استخراج دوگانه موثر باشد، بلاک‌چین جایگزین باید تحت نوعی اصلاح یا تعدیل قرار گیرد که به طور کلی هارد فورک است. به عنوان مثال، در Namecoin، تنظیمات مهمی در نسخه شبکه انجام شد تا آن را با استخراج دوگانه سازگار کند. بنابراین کاربران از هر دو نسخه شبکه دچار تغییر قابل توجه و اساسی شدند. این نسخه و هم نسخه قدیمی و هم نسخه جدید، از شماره بلوک 19.200 دیگر با یکدیگر سازگار نبودند.

به همین ترتیب، برای اینکه استخراج دوگانه به درستی کار کند، ماینرها باید از بلاک‌چین‌هایی استفاده کنند که تحت الگوریتم استخراج یکسانی عمل می‌کنند. بنابراین مواردی وجود خواهد داشت که در صورت عدم استفاده از الگوریتم یکسان، برخی از ارزهای رمزپایه را نمی‌توان همراه با سایر ارزها استخراج کرد.

 

رمزارزهای استخراج ترکیبی یا استخراج دوگانه

  • بیت‌کوین و Namecoin

    بیت‌کوین و Namecoin اولین استخراج ترکیبی ایجاد شده در اکوسیستم کریپتو هستند که در اوایل سال 2014 رخ داد (هر دو ارز دیجیتال از الگوریتم استخراج SHA-256 استفاده می‌کنند). با این حال، اگرچه Namecoin (NMC) برای آن زمان در رتبه‌های اول از نظر سرمایه‌گذاری در میان ارزهای رمزنگاری شده قرار داشت. اما امروزه، با وجود ادغام با شبکه بیت‌کوین، Namecoin جایگاه 392 را با ارزش بازار به خود اختصاص داده است، در حالی که بیت‌کوین (BTC) همچنان به عنوان پرکاربردترین ارز دیجیتال در سراسر جهان است.

  • دوج‌کوین و لایت‌کوین

    چند ماه پس از راه اندازی Dogecoin در سال 2013، سازندگان این ارز تصمیم گرفتند شبکه را به AuxPoW تغییر دهند. دوج‌کوین در سپتامبر 2014 با شبکه Litecoin (LTC) ادغام شد. این یکپارچگی به Dogecoin اجازه داد تا ارزش خود را به طور تصاعدی افزایش دهد. این ترکیب همچنین به Dogecoin (DOGE) اجازه داد تا بتواند در کنار یکی از شناخته‌شده‌ترین و مورد استفاده‌ترین ارزهای رمزنگاری شده در سراسر جهان قرار بگیرد. ناگفته نماند که لایت‌کوین (LTC) در حال حاضر از نظر ارزش بازار در بین پرکاربردترین ارزهای رمزنگاری شده در رتبه خوبی قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button