استیبل‌کوین چیست و چرا به آن‌ها نیاز داریم؟

فهرست مطالب

افرادی که با ماینر‌ها ارزهای دیجیتال استخراج می‌کنند و یا به طور کلی در دنیای رمزارزها فعالیت می‌کنند، شاید فکر کنند که استیبل‌کوین‌ها اساساً دلار به شکل ارزهای دیجیتال هست، اما این دقیق درست نیست و تفاوت‌هایی وجود دارد، زیرا استیبل‌کوین‌ها می‌توانند به صورت الگوریتمی به هر نوع ارز فیات (دولتی) از جمله یورو، دلار استرالیا و سایرین و همچنین سایر اشکال دارایی‌های فیزیکی مانند طلا مرتبط باشند. استیبل‌کوین‌ها همانطور که از نامشان پیداست برای مقابله با نوسانات بارز کریپتو طراحی شده‌اند و راهی مناسب برای معامله‌گران رمزارز فراهم می‌کنند تا ارزش فیات خود را بدون نیاز به پول نقد از بازار حفظ کنند و به کاربران اجازه پرداخت بدهند. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد استیبل‌کوین بیندازیم.

 

استیبل‌کوین چگونه کار می‌کند

استیبل‌کوین‌ها معمولاً یکسان عمل می‌کنند: آن‌ها ارزهای رمزپایه‌ای هستند که بر روی یک بلاک‌چین ضرب شده‌اند و کاربران می‌توانند مانند هر ارز دیجیتال دیگری در یک صرافی بخرند، بفروشند و معامله کنند و افراد می‌توانند مانند بیت‌کوین یا هر آلت‌کوین، استیبل‌کوین‌ها را در کیف پول یا دستگاه‌های ذخیره سازی سرد خود ذخیره کنند.

برای داشتن یکپارچگی، بیشتر استیبل‌کوین‌ها به نوعی از دارایی‌های خارجی مرتبط هستند، خواه ذخیره ارزهای ثابت، کالاهایی مانند طلا یا ابزارهای بدهی مانند اوراق تجاری باشد. در بیشتر موارد، شرکت یا نهادی که استیبل‌کوین را توسعه می‌دهد، دارای ذخایری برابر با مقدار استیبل‌کوین‌هایی است که در گردش دارد. توجه داشته باشید که این به گونه‌ای است که هر دارنده استیبل‌کوین باید بتواند در هر زمانی یک توکن استیبل‌کوین را به ازای یک دلار بازخرید کند.

 

چهار نوع استیبل‌کوین

چهار نوع مختلف استیبل‌کوین وجود دارد که هر کدام روش خاص خود را برای تثبیت ارزش توکن‌ها به یک رقم پایدار دارند.

  • پشتیبانی فیات
  • پشتوانه ارزهای دیجیتال
  • پشتوانه کالا
  • الگوریتمی

 

استیبل‌کوین‌های تحت حمایت فیات

محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها در بازار آنهایی هستند که توسط ارز فیات پشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال، سکه USD (USDC) دارای پشتوانه فیات است و با نسبت 1:1 به دلار آمریکا (USD) متصل می‌شود. سایر استیبل‌کوین‌ها به یورو، پوند انگلیس، ین ژاپن و RMB چین مرتبط هستند.

 

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه ارزهای دیجیتال

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه رمزنگاری، ارزهای رمزپایه‌ای هستند که با ارزش یک ارز دیجیتال معتبر دیگر مرتبط هستند. به عنوان مثال، MakerDAO یکی از محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه رمزنگاری است. از یک قرارداد هوشمند، نوعی قرارداد خود اجرا و مبتنی بر کد در کنار بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کند تا اتر (ETH) کافی را برای استفاده به عنوان وثیقه برای استیبل‌کوین خود جمع کند.

 

استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه کالا

همانطور که از نام آن مشخص است، استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه کالا با ارزش کالاهایی مانند فلزات گرانبها، فلزات صنعتی، نفت یا املاک و مستغلات مرتبط هستند. سرمایه‌گذاران کالا، گزینه استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه کالا را دوست دارند، زیرا به آنها اجازه می‌دهد بدون دردسر منابع و ذخیره آن، در طلا سرمایه‌گذاری کنند. طلای تتر (XAUT) نمونه‌ای از یک استیبل‌کوین با پشتوانه کالا است. این ارز توسط ذخیره طلایی که در یک انبار در سوئیس نگهداری و پشتیبانی می‌شود. یک اونس طلا برابر با یک XAUT است.

 

استیبل‌کوین‌های الگوریتمی

این دسته از استیبل‌کوین‌ها که توسط هیچ کالای «دنیای واقعی» پشتیبانی نمی‌شوند، از الگوریتم‌هایی برای تعدیل عرضه بر اساس تقاضای بازار خود استفاده می‌کنند. به طور خلاصه، این الگوریتم‌ها به‌طور خودکار می‌سوزانند (به‌طور دائم سکه‌ها را از گردش خارج می‌کنند) یا بر اساس نوسان تقاضا برای استیبل‌کوین در هر زمان، سکه‌های جدیدی ضرب می‌کنند.

 

چرا از استیبل‌کوین‌ها استفاده کنیم

استیبل‌کوین‌ها که برای اقتصاد جهانی ما طراحی شده‌اند، از نظر تئوری چند مشکل کلیدی را که مانع از مبادله پول می‌شوند، حل می‌کنند.

  1. کاربران استیبل‌کوین برای ارسال کریپتو به دوستان خود در کشورهای دیگر نیازی به چندین حساب بانکی بین المللی ندارند. آنها فقط به یک کیف پول رمزنگاری نیاز دارند.
  2. استیبل‌کوین‌ها، انتقال دیجیتالی واقعی همتا به همتا را بدون نیاز به واسطه‌های شخص ثالث برای تسهیل تراکنش‌ها ممکن می‌سازند.

 

چگونه استیبل‌کوین مناسب را انتخاب کنید

در حال حاضر طیف گسترده‌ای از استیبل‌کوین‌ها در اکوسیستم گسترده‌تر از 16000 ارز دیجیتال موجود است، بنابراین انتخاب کدام یک از آنها برای خرید، تجارت یا استفاده ساده برای تراکنش‌های روزمره یک چالش است. مانند همه چیزهای رمزنگاری، تعادل دائمی بین تمرکز و عدم تمرکز، ثبات و آزادی، مقررات و عدم مجوز وجود دارد. به عنوان مثال، استیبل‌کوین‌های با پشتوانه فیات، محبوب هستند، زیرا به اندازه دلار آمریکا (USD) یا سایر ارزهای رایج پذیرفته‌شده پایدار هستند. با این حال، پیوند کریپتو به یک ارز فدرال، کریپتوهای دارای پشتوانه فیات را به هدفی برای مقررات دولتی متمرکزتر می‌سازد.

همچنین این مسئله وجود دارد که دقیقاً چه چیزی پشتوانه هر ارز است. به عنوان مثال، همه استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه USD (USDT) و BUSD با نسبت دقیق 1:1 دلار به کریپتو پشتیبانی نمی‌شوند. به عنوان مثال، تتر (USDT) در جایی تنظیم می‌شد که مقدار دلار در ذخایر با مقدار USDT ضرب‌شده یکسان بود. اما این تغییر کرده است.

 

نیاز به استیبل‌کوین

پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی مستقیم برای ارزهای فیات معمولی نیازمند ثبات است. یک ارز بی‌ثبات می‌تواند قدرت خرید دارنده را به خطر بیندازد. استیبل‌کوین‌ها یک ارز دیجیتال هستند که در آن لازم نیست نگران نوسانات یا بی‌ثباتی قیمت ارزهای دیجیتال باشید. ما فهرستی از مزایایی که بازار استیبل‌کوین ارائه می‌دهد را در زیر برای شما بررسی کردیم:

  • نوسانات کم و بدون نوسان

    برای مشاهده ماهیت بی‌ثبات ارزهای دیجیتال، به اولین ارز دیجیتال، بیت‌کوین نگاه نکنید. از زمان آغاز به کار، قیمت بیت‌کوین از بالا و پایین‌های قابل توجهی عبور کرده است. به عنوان مثال، بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین سطح در آن زمان یعنی 64000 دلار رسید، سپس این روزها به زیر 20000 دلار رسیده. عموم مردم یک استیبل‌کوین با پشتوانه فیات را به عنوان کلاس قابل قبول‌تری از ارز دیجیتال می‌بینند. قیمت‌های بازار استیبل‌کوین‌ها به اندازه رمزارزهای محبوب مانند بیت‌کوین یا اتر در نوسان نیست.

  • پرداخت جهانی و حواله

    موسسات مالی بزرگ به استیبل‌کوین‌ها به عنوان راه‌حلی کارآمد برای تسویه پرداخت‌های بین‌المللی نگاه می‌کنند. تراکنش‌های برون‌مرزی با استیبل‌کوین‌ها سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر از روش‌های سنتی سوئیفت یا وسترن یونیون هستند. روش‌های فعلی نه تنها پرهزینه هستند، بلکه روزها طول می‌کشد تا یک پرداخت بین‌المللی را تسویه کنید. این وزن و کارمزد غیر ضروری زیادی برای پرداخت است که می‌تواند با استفاده از استیبل‌کوین‌ها ساده شود. به عنوان مثال، بانک پیشرو کره جنوبی ، Shinhan Bank، با Hedera همکاری می‌کند تا از استیبل‌کوین‌ها و حواله‌های بین‌المللی استفاده کند. در همین حال، بزرگترین بانک آفریقا از نظر دارایی، نیز در سال 2021 با Hedera شریک شد.

  • محافظت از معامله‌گران ارزهای دیجیتال

    استیبل‌کوین‌ها همچنین می‌توانند تجارت کریپتو را تقویت کنند و از سرمایه‌گذاران در بازارهای بی‌ثبات محافظت کنند. در یک بازار نزولی، معامله‌گران می‌توانند بیت‌کوین، اتریوم یا سایر دارایی‌های رمزنگاری خود را در کسری از ثانیه به استیبل‌کوین تبدیل کنند. معامله‌گران همچنین می‌توانند دارایی‌های کریپتو خود را با استفاده از خدمات مقایسه افزایش دهند، سپس با استفاده از استیبل‌کوین‌ها وارد یا خارج شوند، بدون اینکه آنها را به ارز فیات تبدیل کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button