بخش اول : بررسی پتانسیل استیبل کوین های الگوریتمی

فهرست مطالب

دنیای ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به سرعت در حال رشد بوده است و با آن، نیاز به استیبل کوین‌ها اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. استیبل کوین ها برای حفظ ارزش پایدار نسبت به دارایی های دیگر مانند دلار آمریکا یا سبدی از کالاها طراحی شده اند. یکی از انواع استیبل کوین که در سال های اخیر محبوبیت پیدا کرده است، استیبل کوین های الگوریتمی است.

در این پست وبلاگ، همه چیزهایی را که باید در مورد استیبل کوین های الگوریتمی بدانید را بررسی خواهیم کرد. ما مزایا و معایب آنها و برخی از محبوب ترین استیبل کوین های الگوریتمی موجود امروز را پوشش خواهیم داد. تا پایان این پست، با خواندن این مقاله ، باید درک بهتری از استیبل کوین های الگوریتمی و پتانسیل آنها برای شکل دادن به آینده فضای کریپتو داشته باشید .

استیبل کوین الگوریتمی چیست

استیبل کوین‌های الگوریتمی نوعی ارز دیجیتال هستند که هدف آن حفظ ارزش پایدار با استفاده از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند است . برخلاف ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت کوین ، استیبل کوین های الگوریتمی در معرض نوسان شدید قیمت نیستند. درعوض، آنها با تعدیل عرضه خود بر اساس تغییرات تقاضا است و هدف آنها حفظ یک ارزش ثابت هستند. این استیبل کوین‌ها را می‌توان برای اهداف مختلفی مانند تجارت، وام دادن و پرداخت استفاده کرد. زیرا ارزش آنها در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نسبتاً ثابت است.

استیبل کوین های الگوریتمی به عنوان استیبل کوین های « غیر وثیقه » نیز شناخته می شوند. زیرا برای حفظ ثبات خود به هیچ وثیقه ای متکی نیستند. در عوض، آنها از الگوریتم های ریاضی برای تنظیم عرضه توکن های در گردش و تثبیت قیمت بازار استفاده می کنند.

استیبل کوین های الگوریتمی غیرمتمرکز هستند، به این معنی که توسط یک مرجع متمرکز پشتیبانی نمی شوند. اما در عوض، برای حفظ ثبات خود به شبکه ای از کاربران متکی هستند. استیبل کوین های الگوریتمی نیز به گونه ای طراحی شده اند که در برابر نوسانات بازار مقاومت بیشتری داشته باشند و کارایی و مقرون به صرفه بیشتری را برای پرداخت های بین المللی ارائه دهند.

پس از بررسی اینکه یک استیبل کوین الگوریتمی چیست، بیایید به انواع آن نگاهی بیندازیم.

دانستنی : آیا می دانستید که می توانید به راحتی دستگاه ماینر قانونی خریداری کنید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

انواع استیبل کوین الگوریتم ها

استیبل کوین الگوریتم ها انواع مختلفی دارند که هر کدام  ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در اینجا مروری بر انواع متمایز استیبل کوین های الگوریتمی کرده ایم:

اول) Rebasing

در این نوع استیبل کوین الگوریتمی، عرضه به صورت خودکار بر اساس قیمت فعلی سکه تنظیم می شود. به عنوان مثال، اگر قیمت سکه کمتر از ارزش ثابت شود، عرضه کاهش می یابد تا قیمت دوباره بالا برود. به طور مشابه، اگر قیمت بالاتر از حد خود قرار گیرد، عرضه افزایش می یابد تا قیمت پایین بیاید. این مکانیسم اغلب از طریق یک تابع “rebase” که عرضه را به طور منظم تنظیم می کند به دست می آید.

دوم )Over-collateralized

این نوع استیبل کوین الگوریتمی برای پشتیبانی از استیبل کوین به ذخیره بزرگی از سایر ارزهای دیجیتال متکی است . ایده این است که اگر ارزش استیبل کوین کاهش یابد، می توان از ذخیره برای بازخرید استیبل کوین و حمایت از قیمت استفاده کرد. استیبل کوین DAI MakerDAO نمونه ای از یک استیبل کوین الگوریتمی Over-collateralized است که از اتر (ETH) به عنوان وثیقه استفاده می شود.

سوم ) کسری

استیبل کوین الگوریتم کسری تا حدی توسط ذخیره دارایی ها وثیقه می شوند، اما باقیمانده ارزش از طریق مکانیسم های الگوریتمی حفظ می شود. این می تواند به کاهش میزان وثیقه مورد نیاز و افزایش کارایی استیبل کوین کمک کند. یک مثال Ampleforth (AMPL) است که از الگوریتمی برای تنظیم عرضه توکن ها در پاسخ به تغییرات تقاضا استفاده می کند.

چهارم ) Signiorage

استیبل کوین های الگوریتمی Seigniorage از یک سیستم دو توکنی برای حفظ ثبات استفاده می کنند. یک توکن به عنوان ارز استفاده می شود، در حالی که دیگری به عنوان نوعی “باند” استفاده می شود که می توان آن را برای کسب پاداش خریداری کرد. توکن اوراق قرضه برای تشویق کاربران به خرید یا فروش توکن ارز در صورت نیاز برای حفظ ثبات استیبل کوین استفاده می شود. استیبل کوین پایه نمونه ای از یک استیبل کوین الگوریتمی حق بیمه بود، اگرچه در نهایت به دلیل نگرانی های نظارتی تعطیل شد.

پیشنهاد : پیشنهاد ما برای خرید ماینر، دستگاه ماینر Antminer S19 Pro می باشد.
قدرت پردازش: 110 تراهش (Th)
سود روزانه: 36.09$
سود ماهانه: 1،082.6$
145.000.000 تومان

مکانیسم های مورد استفاده برای حفظ ثبات

یک ) صدور و سوزاندن

استیبل کوین های الگوریتمی می توانند با تنظیم عرضه توکن های در گردش بر اساس تغییرات تقاضا، ثبات خود را حفظ کنند. به عنوان مثال، اگر تقاضا برای استیبل کوین افزایش یابد، الگوریتم ممکن است توکن های جدیدی را برای افزایش عرضه و حفظ پیوند استیبل کوین با دارایی پایه صادر کند. برعکس، اگر تقاضا کاهش یابد، الگوریتم ممکن است توکن ها را بسوزاند تا عرضه را کاهش دهد و ثابت نگه دارد.

دوم ) هزینه های ثبات

مکانیزم دیگری که برای حفظ ثبات استیبل کوین های الگوریتمی استفاده می شود، هزینه های پایداری است. کارمزدهای پایداری، کارمزدهایی هستند که از کاربرانی که استیبل کوین را در اختیار دارند، دریافت می‌شود تا در صورت انحراف قیمت استیبل کوین، آنها را تشویق کند که توکن‌های خود را بفروشند. به عنوان مثال، اگر قیمت استیبل کوین بالاتر از حد خود افزایش یابد، ممکن است هزینه های پایداری از دارندگان استیبل کوین گرفته شود تا آنها را تشویق کند تا توکن های خود را بفروشند و قیمت را به حالت ثابت بازگردانند.

لیست های استیبل کوین الگوریتمی

یک ) DAI

DAI یک استیبل کوین الگوریتمی محبوب است که توسط اتریوم پشتیبانی می شود. DAI ثبات خود را از طریق مکانیزمی به نام “سازمان مستقل غیرمتمرکز” (DAO) حفظ می کند که مجموعه ای از قراردادهای هوشمند است که عرضه توکن های در گردش را بر اساس تغییرات تقاضا تنظیم می کند.

دوم ) Ampleforth

آمپلفورث یک استیبل کوین الگوریتمی است که از مکانیزم «عرضه الاستیک» برای حفظ ثبات خود استفاده می کند. عرضه الاستیک شامل تنظیم عرضه توکن های در گردش بر اساس تغییرات تقاضا است، اما به جای انتشار یا سوزاندن توکن ها،  Ampleforth موجودی توکن کیف پول کاربران را افزایش یا کاهش می دهد.

سوم ) FRAX

FRAX یک استیبل کوین الگوریتمی نسبتاً جدید است که توسط سبدی از استیبل کوین ها و سایر دارایی ها پشتیبانی می شود. FRAX از مکانیزمی به نام تثبیت «جزئی-الگوریتمی» استفاده می‌کند که شامل تنظیم عرضه توکن‌های در گردش بر اساس تغییرات تقاضا است. همچنین از کارمزدهای ثبات استفاده می کند تا کاربران را تشویق کند که توکن های خود را نگه دارند یا بفروشند تا پیوند استیبل کوین را حفظ کنند.

چهارم ) Terra

Terra یک پلتفرم بلاک چین است که هدف آن ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی است که توسط خانواده ای از استیبل کوین ها که به ارزش ارزهای مختلف فیات، از جمله دلار آمریکا، وون کره و توگریک مغولی متصل هستند، پشتیبانی می کند. استیبل کوین‌های Terra برای استفاده برای تراکنش‌های روزمره طراحی شده‌اند و توسط ذخیره‌ای از وثیقه که در یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) به نام Anchor Protocol نگهداری و پشتیبانی می‌شوند. استیبل کوین‌های Terra از طریق ترکیبی از مکانیسم‌های الگوریتمی و وثیقه‌ای نگهداری می‌شوند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سریع، مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر باشند.

پنجم) Empty Set Dollar (ESD)

Empty Set Dollar (ESD)  یک استیبل کوین الگوریتمی است که هدف آن حفظ ارزش خود از طریق ترکیبی از سهام و اوراق قرضه است. به گونه ای طراحی شده است که انعطاف پذیر و سازگار باشد و قابلیت تنظیم پارامترهای سیاست پولی خود را در پاسخ به شرایط بازار دارد.

ESD یک استیبل کوین غیرمتمرکز و بدون مجوز است، به این معنی که توسط هیچ مرجع یا نهاد مرکزی کنترل نمی شود. در عوض، توسط جامعه‌ای از کاربران و توسعه‌دهندگان که انگیزه دارند استیبل کوین را از طریق سیستمی از پاداش‌ها و جریمه‌ها ثابت نگه دارند، حفظ می‌شود.

کلیک: برای کسب اطلاعات در مورد هاستینگ برای استخراج بیت کوین کلیک کنید.

مزایای استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین های الگوریتمی مزایای زیادی نسبت به استیبل کوین های سنتی و سایر ارزهای دیجیتال دارند. برخی از مزایای کلیدی عبارتند از:

1) مقاومت در برابر نوسانات بازار

استیبل کوین های الگوریتمی به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به استیبل کوین های سنتی در برابر نوسانات بازار انعطاف پذیرتر باشند. این به این دلیل است که آنها توسط هیچ مقام مرکزی یا وثیقه ای پشتیبانی نمی شوند و در عوض، برای حفظ ثبات خود به شبکه ای از کاربران و الگوریتم های ریاضی متکی هستند. این می تواند آنها را برای سرمایه گذاران و معامله گرانی که به دنبال یک ذخیره ارزش پایدار که کمتر در برابر نوسانات بازار آسیب پذیر باشد، جذاب تر کند.

2) تمرکززدایی و مزایای نظارتی

استیبل کوین‌های الگوریتمی غیرمتمرکز هستند، به این معنی که تحت محدودیت‌های قانونی مشابه با استیبل کوین‌های سنتی که توسط یک مرجع مرکزی پشتیبانی می‌شوند، نیستند. این می تواند آنها را برای کاربرانی که نگران نظارت یا سانسور دولت هستند جذاب تر کند. علاوه بر این، استیبل کوین های الگوریتمی می توانند شفافیت و امنیت بیشتری را ارائه دهند، زیرا اغلب بر اساس فناوری بلاک چین منبع باز ساخته می شوند .

3) کارایی و مقرون به صرفه بودن برای پرداخت های فرامرزی

استیبل کوین های الگوریتمی می توانند کارایی و مقرون به صرفه تری را برای پرداخت های برون مرزی در مقایسه با روش های پرداخت سنتی ارائه دهند. زیرا می توان آنها را به سرعت و به راحتی از طریق اینترنت و بدون نیاز به واسطه هایی مانند بانک ها یا پردازشگرهای پرداخت منتقل کرد. علاوه بر این، از آنجایی که استیبل کوین‌های الگوریتمی به ارز فیات خاصی مرتبط نیستند، می‌توان از آن‌ها برای پرداخت‌های مرزی بدون متحمل شدن هزینه‌های تبدیل ارز یا سایر هزینه‌ها استفاده کرد.

بخش دوم ( پایانی ) این مقاله به زودی در سایت قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button