بررسی توکن‌سوزی و تاثیر آن بر قیمت رمز‌ارز

فهرست مطالب

وقتی صحبت از ارز دیجیتال به میان می‌آید، بسیاری از مردم نگران تعداد بالای سکه‌های در گردش و توانایی تولید سکه‌ها با نرخ سریع هستند. این باعث شده است که چندین ارز دیجیتال راه‌های خلاقانه‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاران و کمک به حفظ ارزش سکه‌های خود بیابند. سوزاندن کریپتوکارنسی روشی محبوب برای افزایش ارزش یک سکه یا توکن است. سوزاندن توکن، سکه‌ها را از گردش خارج می‌کند و به طور دائم عرضه کلی ارز دیجیتال را کاهش می‌دهد. این به افزایش کمیابی و افزایش ارزش هر سکه باقی‌مانده کمک می‌کند و این برای سکه‌هایی که به سرعت استخراج می‌شوند بسیار مهم است.

 

سوزاندن توکن چیست

عمل سوزاندن دارایی دیجیتال یعنی ارسال ارز دیجیتال مورد نظر به مکانی که هرگز نمی‌توان آن را بازیابی کرد، آدرسی که ارسال ارز دیجیتال از آن طریق انجام می‌شود را به عنوان آدرس سوخته هم می‌شناسند، در این عمل کیف‌پول به طور موثر با قفل کردن آن دارایی دیجیتال را برای ابد از گردش خارج می‌کند و آدرس کیف پول دیجیتالی را دیگر نمی‌توان پیدا کرد، زیرا کلید خصوصی به آن متصل نیست، مانند قفلی که برایش سوراخ کلید ساخته نشده است. با ارسال یک توکن به کیف پول که آدرس آن سوخته است به طور موثر دارایی دیجیتال را از عرضه کلی حذف می‌کند و با این کار دیگر هیچکس به آن ارز دسترسی ندارد و از معامله مجدد دارایی جلوگیری می‌شود.

در نظر داشته باشید که سوزاندن توکن به طور پیوسته در طول زمان اتفاق می‌افتد و بسیاری از کاربران حتی متوجه آن نمی‌شوند. به عنوان مثال، اتریوم در طول هر تراکنش درصد کمی از اتر را می­سوزاند.

سوزاندن توکن چگونه کار می‌کند

چند راه مختلف برای سوزاندن توکن‌ها وجود دارد که رایج‌ترین آنها ارسال توکن‌ها به کیف پول برای از بین رفتن است. از نظر فنی، تنها کاری که کاربر برای سوزاندن سکه‌ها باید انجام دهد، ارسال آنها به کیف پولی با آدرس نامعتبر است. با این حال، اکثر ارزهای دیجیتال دستورالعمل‌ها و فرآیندهای خاصی برای سوزاندن توکن‌ها دارند.

برخی از پروژه‌های ارزهای دیجیتال سیستم‌های رایت خود را ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، در آوریل 2022، Shiba Inu یک پورتال رایت با کاربری آسان منتشر کرد. Shiba Inu با همکاری با توسعه دهندگان Ryoshis Vision قادر است به هر کسی که از پورتال رایت برای از بین بردن توکن‌های SHIB استفاده می‌کند، جوایزی را نیز ارائه دهد.

سایر ارزهای دیجیتال از یک تابع سوزاندن برای از بین بردن دارایی‌ها استفاده می‌کنند. بایننس کوین یک تابع سوزاندن دارد که هر دارنده ارز دیجیتال می‌تواند آن را اجرا کرده و به سادگی با بیان اینکه چه تعداد سکه در کیف پول خود می‌خواهند را نابود کنند. به خاطر داشته باشید که هر سکه سوزانده شده برای همیشه از حساب شما حذف می‌شود و هیچ راهی برای بازگرداندن آنها وجود ندارد. قبل از اجرای تابع رایت یا ارسال نشانه‌ها به یک آدرس پوچ، دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام مقادیر و اطلاعاتی که مشخص کرده‌اید صحیح باشد.

در موارد دیگر، فرآیند سوزاندن توکن به صورت خودکار انجام می‌شود. به عنوان مثال، برخی از شبکه‌ها بخش کوچکی از ارز دیجیتال را در حین استخراج یا به عنوان کارمزد تراکنش می‌سوزانند.

 

کاربردهای سوزاندن توکن

دلایل مختلفی وجود دارد که دارندگان ارزهای دیجیتال سکه و توکن را می‌سوزانند، همانطور که فناوری همچنان در حال گسترش است، مردم راه‌های خلاقانه‌تری برای استفاده از سوزاندن پیدا می‌کنند. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از سوزاندن توکن آورده شده است.

 

  • اثبات سوختگی،

    اثبات سوختن (PoB) یک مکانیسم توافقی است که یک تراکنش را تأیید می‌کند. این الگوریتم ماینرها را قادر می‌سازد تا به طور موثر سکه‌ها را بدون اتلاف انرژی بسوزانند. در صورت نیاز می‌توان PoB را با استفاده از کاوشگر بلاک‌چین تأیید کرد­.

  • افزایش ارزش،

    یکی از مزایای اصلی سوزاندن توکن تاثیری که می‌تواند بر ارزش ارز دیجیتال داشته باشد است. به دلایل متعدد، میانگین قیمت هر سکه می‌تواند پس از یک توکن‌سوزی زیاد افزایش یابد. هدف سوزاندن توکن کاهش عرضه کلی یک ارز دیجیتال و در نتیجه افزایش تقاضا است. در تئوری، اگر تقاضا زیاد و عرضه نشانه کم باشد، قیمت افزایش خواهد یافت.

  • ارتقای تعادل استخر،

    کارآمد نگه داشتن یک شبکه می‌تواند دشوار باشد. هر بار که یک توکن جدید ایجاد می‌شود، سرعت استخراج کاهش می‌یابد و این به بسیاری از ماینرهای اولیه نسبت به کاربران جدید مزیت ناعادلانه‌ای می‌دهد. سوزاندن توکن به ماینرها این حق را می‌دهد که توکن‌های جدید استخراج کنند و به جای سوزاندن یک توکن هنگام شروع استخراج، فرآیند گسترده‌تر و در نتیجه متناسب‌تر می‌شود. در برخی موارد، دستگاه ماینر نیازی به سوزاندن همان توکنی که ماینینگ دارند را ندارد. از آنجایی که اثبات سوختگی قابل تنظیم است، شبکه‌ها می‌توانند پاداش‌های مختلفی را به ماینرها ارائه دهند.

 

مزایای سوزاندن توکن

  • حفظ ارزش سکه برای سرمایه‌گذاران،

    هدف از سوزاندن توکن تثبیت قیمت‌ها و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران است. هنگامی که تقاضا در سطح ثابتی باقی می‌ماند، کاهش عرضه کلی در دسترس یک سکه می‌تواند به قیمت‌های بالاتر منجر شود. با سوزاندن ارزهای دیجیتال به طور منظم یا با هر تراکنش، بسیاری از آلت‌کوین‌ها می‌توانند به طور پیوسته تقاضا را در طول زمان افزایش دهند.

 

معایب سوزاندن توکن

  • از دست دادن دائمی دارایی‌ها،

    برای سوزاندن توکن‌ها، ابتدا باید توکن داشته باشید. هنگامی که سوزاندن توکن کامل شد، توکن‌ها برای همیشه از کیف پول شما حذف می‌شوند. این بدان معناست که شما دیگر مالک آن دارایی‌ها نیستید، حتی اگر قیمت هر توکن پس از آن افزایش پیدا کند. با توجه به ارزش برخی از سکه‌ها زیر یک پنی، این می‌تواند بعداً باعث پشیمانی شود، به خصوص اگر هزاران سکه را در یک زمان بسوزانید. قبل از سوزاندن توکن‌ها، ارزش فعلی و مورد انتظار ارز دیجیتال را در نظر بگیرید. تمام عواملی که بر قیمت سکه تاثیر دارند را شناسایی کنید. سپس، با دقت به این فکر کنید که چقدر می‌خواهید بسوزانید. به یاد داشته باشید: پس از تکمیل تراکنش نمی‌توانید آن را لغو کنید.

 

نمونه‌هایی از سوزاندن توکن

هر ارز دیجیتال را می‌توان سوزاند. به عنوان مثال، حدود 4 میلیون بیت‌کوین در طول سال‌ها سوزانده یا از دست رفته است. سایر ارزهای رمزپایه سوزاندن منظم توکن را در استراتژی‌های خود تطبیق داده‌اند، برخی از نمونه‌های اصلی عبارتند از اتریوم، شیبا اینو و بایننس‌کوین.

 

آیا سوزاندن توکن ضروری است

سوزاندن توکن برای عملکرد یک ارز دیجیتال ضروری نیست. با این حال، همانطور که در بالا توضیح داده شد، سوزاندن منظم توکن‌ها برای یک شبکه مفید است. سرمایه‌گذاران ممکن است روی تأثیری که سوزاندن سکه می‌تواند بر ارزش یک توکن داشته باشد تمرکز کنند و استخراج‌کنندگان (ماینر) ممکن است سوزاندن سکه را برای استخراج مؤثر توکن‌های جدید در یک شبکه ضروری بدانند.

 

نتیجه گیری

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که سوزاندن سکه قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش دهد، اما می‌تواند ابزار مفیدی برای کمک به حفظ ارزش و تشویق سرمایه‌گذاران باشد. اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال دارید، استراتژی رایت آن را بررسی کنید تا ببینید آیا با اهداف شما مطابقت دارد یا خیر و یا چه قصد دارید سکه‌ها را به صورت دستی بسوزانید یا از سکه‌ای استفاده کنید که به طور خودکار بخشی از عرضه خود را می‌سوزاند. امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد، پیروز باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button