نصف شدن بیت کوین چیست؟

فهرست مطالب

نصف شدن یکی از مهم‌ترین رویدادها در بلاک‌چین بیت‌کوین است، هر نصف شدن نرخ تورم را کاهش می‌دهد و در نتیجه قیمت بیت‌کوین را به سمت بالا می‌برد. از سال 2022، استخراج کنندگان بیت‌کوین یا افرادی که از رایانه‌های خود برای شرکت در شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین به عنوان پردازشگر و اعتبارسنجی تراکنش استفاده می‌کنند، به ازای هر بلوکی که با موفقیت استخراج می‌کنند، 6.25 بیت‌کوین (BTC) به آن‌­ها تعلق می‌گیرد.

نصف شدن بعدی در سال 2024 اتفاق می‌افتد، زمانی که پاداش بلاک به 3.125 کاهش می‌یابد. با گذشت زمان، با نزدیک شدن پاداش بلوک به صفر، تأثیر هر نصف کردن کاهش می‌یابد.

مبانی شبکه بیت‌کوین

برای توضیح اینکه نصف‌کردن بیت‌کوین چیست، ابتدا باید کمی در مورد نحوه عملکرد شبکه بیت‌کوین بدانیم ، با ما همراه باشید.

فناوری زیربنایی بیت‌کوین، بلاک‌چین، اساساً شامل مجموعه‌ای از رایانه‌ها (یا گره‌ها ) است که نرم‌افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کنند و شامل تاریخچه‌ای جزئی یا کامل از تراکنش‌های انجام شده در شبکه آن است. هر گره کامل یا یک گره حاوی کل تاریخچه تراکنش‌های بیت‌کوین، مسئول تایید یا رد یک تراکنش در شبکه بیت‌کوین است. برای انجام این کار، گره یک سری بررسی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که تراکنش معتبر است.

هر تراکنش به صورت جداگانه تایید می‌شود. گفته می‌شود که این تنها پس از تایید تمام تراکنش‌های موجود در یک بلوک اتفاق می‌افتد. پس از تایید، تراکنش به بلاک‌چین موجود اضافه می‌شود و به گره‌های دیگر پخش می‌شود.

رایانه‌های بیشتر (یا گره‌های) اضافه شده به بلاک‌چین، ثبات و امنیت آن را افزایش می‌دهد. تا اواخر آگوست 2022 تخمین زده می‌شود که 15169 گره کد بیت‌کوین را اجرا می‌کنند. اگرچه هر کسی می‌تواند به عنوان یک گره در شبکه بیت‌کوین شرکت کند، تا زمانی که فضای ذخیره کافی برای دانلود کل بلاک‌چین و تاریخچه تراکنش‌های آن را داشته باشد.

مبانی استخراج بیت‌کوین

استخراج بیت‌کوین فرآیندی است که در آن افراد از رایانه‌های خود برای مشارکت در شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین به عنوان پردازشگر و اعتبارسنجی تراکنش استفاده می‌کنند. بیت‌کوین از سیستمی به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. این بدان معناست که ماینرها باید ثابت کنند که در پردازش تراکنش‌ها تلاش کرده‌اند تا پاداش دریافت کنند. این تلاش شامل زمان و انرژی لازم برای اجرای سخت‌افزار کامپیوتر و حل معادلات پیچیده است.

ماینرهای بیت‌کوین مشکلات ریاضی را حل می‌کنند و مشروعیت یک تراکنش را تایید می‌کنند. سپس این تراکنش‌ها را به یک بلوک اضافه می‌کنند و زنجیره‌هایی از این بلوک‌های تراکنش ایجاد می کنند و زنجیره بلوکی را تشکیل می‌دهند. هنگامی که یک بلوک با تراکنش‌ها پر می‌شود، استخراج‌کنندگانی که تراکنش‌های درون بلوک را پردازش و تأیید کرده‌اند با بیت‌کوین پاداش می‌گیرند. تراکنش‌هایی که ارزش پولی بیشتری دارند، برای اطمینان از امنیت نیاز به تأییدیه‌های بیشتری دارند. السالوادور در 9 ژوئن 2021 بیت‌کوین را مناقصه قانونی کرد. این اولین کشوری است که این کار را انجام می‌دهد. ارز دیجیتال می‌تواند برای هر معامله‌ای که کسب و کار بتواند آن را بپذیرد استفاده شود.

نصف شدن بیت‌کوین چیست

پس از استخراج هر 210000 بلاک یا تقریباً هر چهار سال، پاداش بلاکی که برای پردازش تراکنش‌ها به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین داده می‌شود به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد به عنوان نصف شدن نامیده می‌شود زیرا نرخ انتشار بیت‌کوین‌های جدید را به نصف کاهش می‌دهد. این روش بیت‌کوین برای اعمال تورم مصنوعی قیمت تا زمانی که همه بیت‌کوین‌ها آزاد شوند است.

این سیستم پاداش تا حدود سال 2140 ادامه خواهد داشت، زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون سکه برسد. در آن مرحله، ماینرها با هزینه‌هایی که کاربران شبکه برای پردازش تراکنش‌ها پرداخت می‌کنند، پاداش می‌گیرند. این کارمزدها تضمین می‌کند که ماینرها همچنان انگیزه استخراج و حفظ شبکه را دارند.

دقت داشته باشید که رویداد نصف شدن بسیار مهم است زیرا با نزدیک شدن به عرضه محدود خود، کاهش دیگری در نرخ بیت‌کوین‌های جدید تولید می‌شود: حداکثر عرضه کل بیت‌کوین 21 میلیون است. تا اواخر آگوست 2022، حدود 19.1 میلیون بیت‌کوین در حال حاضر در گردش است که تنها حدود 1.9 میلیون بیت‌کوین باقی مانده است که از طریق پاداش استخراج منتشر می‌شود.

در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت‌کوین بود. پس از نصف اول، 25 و سپس 12.5 بود و سپس از 11 می 2020 به 6.25 بیت‌کوین در هر بلوک تبدیل شد. همراهان عزیز بیایید مثال طلا را برای نصف شدن ببینم تا به خوبی نصف شدن برای شما آشکار شود: تصور کنید که هر چهار سال مقدار طلای استخراج شده از زمین به نصف کاهش یابد. اگر ارزش طلا بر اساس کمیاب بودن آن باشد، «نصف کردن» تولید طلا در هر چهار سال از نظر تئوری باعث افزایش قیمت آن خواهد شد.

نصف شدن بیت‌کوین چه زمانی اتفاق افتاد

در گذشته، این نصف شدن بیت‌کوین با افزایش شدید قیمت بیت‌کوین مرتبط بوده است. نصف شدن اول که در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد، باعث افزایش از 12 دلار به 1207 دلار تا 28 نوامبر 2013 شد. دومین نصف شدن بیت‌کوین در 9 جولای 2016 اتفاق افتاد. قیمت در آن نصف شدن 647 دلار بود و تا 17 دسامبر سال 2017، قیمت یک بیت‌کوین به 18972 دلار افزایش یافت. سپس قیمت در طول یک سال از آن اوج به 3716 دلار در 17 دسامبر 2018 کاهش یافت، قیمتی که حدود 575 درصد بیشتر از قیمت قبل از نصف شدن آن بود.

آخرین هاوینگ در 11 می 2020 رخ داد. در آن تاریخ، قیمت بیت‌کوین 8821 دلار بود. در 14 آوریل 2021، قیمت بیت‌کوین به 63233 دلار افزایش یافت (افزایش خیره کننده 617 درصدی نسبت به قیمت قبل از نصف شدن آن). یک ماه بعد، در 11 می 2021، قیمت بیت‌کوین به 49504 دلار رسید که نشان دهنده افزایش 461 درصدی است که به نظر می‌رسد با رفتار هاوینگ سال 2016 سازگارتر باشد.

نکات کلیدی درباره‌ی نصف شدن بیت‌کوین

  • رویداد نصف شدن بیت‌کوین زمانی رخ می‌دهد که پاداش استخراج تراکنش‌های بیت‌کوین به نصف کاهش یابد.
  • نصف شدن نرخ سکه‌های جدید را کاهش می‌دهد و بنابراین مقدار موجود عرضه جدید را کاهش می‌دهد، حتی با افزایش تقاضا.
  • نصف شدن‌های قبلی با چرخه‌های رونق و رکود شدید که با قیمت‌های بالاتر از قبل از رویداد به پایان رسیده است، مرتبط بوده است.
  • بیت‌کوین آخرین بار در 11 مه 2020 به نصف رسید که منجر به پاداش بلاک 6.25 BTC شد.
  • هاوینگ نهایی در سال 2140 خواهد بود که تعداد بیت‌کوین‌های موجود به حداکثر عرضه 21 میلیون خواهد رسید.

بخش دوم (پایانی) این مقاله به زودی در سایت قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button