نصف شدن لایت کوین

نصف شدن لایت کوین
فهرست مطالب

توسعه دهندگان ارزهای دیجیتال رویکردهای متفاوتی برای حل این سوال دارند که چگونه تعداد سکه های یک ارز دیجیتال را محدود کنیم. برخی مانند ریپل از همان ابتدا مقدار مشخصی سکه صادر می کنند. سایرین، مانند اتریوم ، مقدار مشخصی از تورم سالانه را تعیین می کنند. با اولین ارز دیجیتال، بیت کوین ، این مشکل با استفاده از مکانیزمی به نام نصف کردن حل می شود. لایت کوین که به نوعی «برادر کوچک» بیت کوین است، این روش را از آن به ارث برده است. پس بیایید در مورد نصف شدن لایت کوین صحبت کنیم: معنای آن، تأثیر آن بر قیمت، تاریخ ها و تاریخچه آن و موارد دیگر.

ارز دیجیتال لایت کوین

لایت کوین که در سال 2011 راه اندازی شد و به سرعت به یکی از محبوب ترین شبکه های رمزنگاری در جهان تبدیل شد. در حال حاضر، با ارزش بازار بیش از 7.13 میلیارد دلار، در بین 100 ارز دیجیتال برتر در رتبه خوبی قرار دارد. علاوه بر این، ارز بومی این پلتفرم، LTC، در چند ماه گذشته دستاوردهای چشمگیری را به ثبت رسانده است.

نصف کردن لایت کوین چیست

لایت کوین های جدید زمانی ایجاد می شوند که ماینرها تراکنش های جدیدی را به بلاک ها اضافه کنند. ماینری که بلوک را اضافه کرده است مقدار معینی لایت کوین به عنوان پاداش برای انجام این کار دریافت می کند. این مبلغ شامل تعداد ثابتی لایت کوین های جدید و کارمزد تراکنش های موجود در بلوک است. برخلاف شبکه بیت کوین که تقریباً هر 10 دقیقه یک بار بلوک های جدید اضافه می شود، در شبکه لایت کوین، بلاک ها کمی سریعتر اضافه می شوند، تقریباً هر 2.5 دقیقه یک بار.

پس از استخراج هر 840000 بلاک، پاداش بلاک نصف می شود. با در نظر گرفتن میانگین نرخ استخراج بلوک 2.5 دقیقه، این تقریباً هر 4 سال یک بار اتفاق می افتد. این رویداد به نام نصف کردن پاداش بلاک لایت کوین یا به سادگی نصف کردن لایت کوین نامیده می شود و در الگوریتم لایت کوین از قبل برنامه ریزی شده است.

زمانی که لایت کوین راه اندازی شد، پاداش بلاک 50 LTC بود. اکنون، پس از دو نیمه، پاداش بلاک لایت کوین 12.5 LTC است.

هدف پشت نصف شدن لایت کوین

هدف اصلی از هاوینگ کنترل عرضه لایت کوین است. برخلاف ارزهای فیات سنتی که توسط بانک‌های مرکزی به هر مقداری که لازم بدانند صادر می‌شوند، عرضه لایت‌کوین‌ها با نرخ ثابتی افزایش می‌یابد که هر ۴ سال به نصف کاهش می‌یابد. به لطف هاوینگ ها، حداکثر مقدار لایت کوین قابل استخراج محدود است و برابر با 84,000,000 است. این مانع از تورم می شود که همراه همیشگی ارزهای ملی است. رشد سریع تعداد سکه ها در مرحله اولیه تکامل ارزهای دیجیتال، مشکل توزیع اولیه آنها را حل کرد و ماینرها را تشویق کرد تا این ارز دیجیتال را استخراج کنند. بنابراین، در زمان هاوینگ اول، لایت کوین قبلاً از سطح خاصی از محبوبیت و پذیرش برخوردار بود.

کاهش تدریجی عرضه لایت‌کوین از طریق نصف‌سازی، تورم را دور نگه می‌دارد و در عین حال انگیزه‌ای برای ماینرها برای ادامه استخراج و در نتیجه فعال نگه داشتن شبکه لایت‌کوین فراهم می‌کند.

تاثیر نصف شدن LTC بر ماینرها

همانطور که ممکن است حدس بزنید، کاهش پاداش بلاک به طور اجتناب ناپذیری بر درآمد ماینرها تأثیر می گذارد . اگر نصف اول تقریباً هیچ تأثیری بر هش ریت لایت کوین نداشت و فقط باعث کاهش 15 درصدی کوتاه مدت شد، دومی باعث افت شدید هش ریت شد. این بدان معناست که پس از هاوینگ دوم، ماینرها به طور گسترده به استخراج ارزهای دیجیتال دیگر روی آوردند تا اینکه دشواری استخراج لایت کوین به مقادیر قابل قبول تری کاهش یافت.

نصف شدن بعدی لایت کوین چه زمانی است

نصف شدن بعدی LTC در آگوست ( مرداد ماه) 2023 اتفاق می افتد. در طول آن رویداد، پاداش بلاک به 6.25 LTC کاهش می یابد. شمارش معکوس بصری برای نصف شدن لایت کوین بعدی را می توان در برخی از وب سایت ها، مانند www.litecoinblockhalf.com پیدا کرد .

تاریخچه نصف کردن قیمت لایت کوین

نصف شدن لایت کوین تقریباً هر 4 سال یکبار اتفاق می افتد تا زمانی که پاداش بلاک کمتر از کوچکترین کسر ممکن لایت کوین یعنی 1/100 میلیونم باشد. مانند بیت کوین، این اتفاق پس از هاوینگ سی و سوم رخ خواهد داد. تا به امروز، تنها دو نصف شدن اتفاق افتاده است. بیایید نگاهی دقیق تر به تاریخ های نصف کردن گذشته و رفتار قیمت LTC در اطراف این تاریخ ها بیندازیم.

دوره قبل از نصف شدن

لایت کوین توسط چارلی لی، کارمند سابق گوگل ایجاد شد. به گفته لی، لایت کوین برای رقابت با بیت کوین طراحی نشده بود، بلکه برای استفاده در تراکنش های کوچکتر طراحی شده بود. شبکه Litecoin در 13 اکتبر 2011 راه اندازی شد. در نوامبر 2013، ارزش Litecoin رشد قابل توجهی را تجربه کرد و در نتیجه ارزش بازار آن از 1 میلیارد دلار گذشت. با این حال، پس از آن، قیمت آن تا ماه می 2015 به طور پیوسته کاهش یافت.

لایت کوین هاوینگ 2015

اولین هاوینگ لایت کوین در 25 آگوست 2015 انجام شد. حتی قبل از رویداد، از اواخر ماه مه، قیمت در مسیر صعودی قرار داشت. اما، پس از رسیدن به اوج خود در 10 ژوئیه، شروع به ریزش کرد تا خود نصف شد. پس از نصف شدن، سقوط متوقف شد. اما لایت کوین تا می 2017 رشد قابل توجهی را تجربه نکرد، زمانی که کل بازار ارزهای دیجیتال رشد شدیدی را تجربه کرد. علاوه بر این، در ماه مه 2017، شبکه Litecoin پروتکل SegWit را فعال کرد که احتمالاً تأثیر مثبتی بر قیمت آن داشت. در 18 دسامبر 2017، لایت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود یعنی 357 دلار رسید.

لایت کوین هاوینگ 2016-2018

در این تاریخ ها هیچ نصف شدن بلوک LTC وجود نداشت.

آخرین هاوینگ لایت کوین تا به امروز در 5 آگوست 2019 رخ داد. روند صعودی نیم ساله در 22 ژوئن 2019 به 146.95 دلار تبدیل شد. در حالی که بسیاری از مردم انتظار داشتند که نصف شدن تاثیر مثبتی بر قیمت داشته باشد، این اتفاق نیفتاد. پس از نصف شدن، کاهش قیمت ادامه یافت.

پیش بینی قیمت لایت کوین پس از نصف شدن

بسیاری از مردم ممکن است بپرسند که آیا نصف شدن لایت کوین قیمت آن را افزایش می دهد؟ پاسخ صادقانه این است: هیچ کس با اطمینان نمی داند. تاثیر نصف شدن لایت کوین بر قیمت آن موضوع بسیار قابل بحثی است. مواضع اصلی در این زمینه عبارتند از:

  • نصف شدن روی قیمت تاثیر می گذارد، اما فقط در بلندمدت.
  • هاوینگ ها در حال حاضر مدت ها قبل از خود رویداد در قیمت لحاظ شده است.
  • نصف کردن واقعاً تأثیر قابل توجهی بر قیمت لایت کوین ندارد. قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود که به نوبه خود تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرند. از آنجایی که در زمان هاوینگ بعدی، 87.5 درصد از تمام لایت‌کوین‌ها قبلا استخراج شده‌اند، کاهش جزئی در عرضه لایت‌کوین‌های جدید نمی‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت آن‌ها داشته باشد.
  • بنابراین، تنها چیزی که می توان با اطمینان گفت این است که بعید است نصف شدن LTC در کوتاه مدت تأثیر محسوسی بر قیمت آن بگذارد.

نتیجه گیری

چرخه نصف شدن یک رویداد مهم در جدول زمانی یک پروژه رمزنگاری است. اغلب منجر به سود قابل توجهی می شود و به مسیر رشد سکه شتاب فوق العاده ای می افزاید. کاهش ورود سکه به گردش باید منجر به افزایش تقاضا و متعاقباً افزایش قیمت شود.

با این حال، کریپتوکارنسی ها به عنوان بسیار نوسان شناخته شده اند. به این ترتیب، قیمت این دارایی ها می تواند در عرض چند ساعت به شدت نوسان کند و حتی برخلاف قوی ترین شاخص ها باشد. بنابراین، بسیار مهم است که تحقیقات خود را انجام دهید و تنها به اندازه ای که می توانید از دست دادن کامل هزینه کنید، سرمایه گذاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button