معرفی برترین پروژه های NFT در سال 2021

برترین پروژه های NFT
فهرست مطالب

اگر بخواهیم مهم‌ترین اتفاق سال ۲۰۲۱ در زمینه ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم، بی‌شک افزایش بی‌سابقه قیمت بیت‌کوین و آلت‌کوین در راس خواهد بود. هر چند بازار گرمی توکن‌های غیر مثلی مانند NFT نیز در این میان قابل چشم‌پوشی نبوده است.از این رو شاید معرفی برترین پروژه های NFT در سال 2021 نیز خالی از لطف نباشد.

در حالت کلی می‌توان گفت که سال ۲۰۲۱ یکی از عجیب‌ترین سال‌ها برای حوزه NFT است. جالب‌ترین نکته‌ای که در این زمینه می‌توان بین کرد این است که در این سال حجم جستجوهای مرتبط با NFT در گوگل، از اتریوم، دوج کوین و بلاک چین هم بالاتر رفت. بنابراین عجیب نیست که تعداد معاملات و تراکنش‌های مرتبط با این توکن‌ها نیز به این میزان افزایش یافته است. قبل از معرفی برترین پروژه های NFT در سال ۲۰۲۱، باید بدانید که این توکن‌ها اولین بار در این سال بود که به رسانه‌های جریان اصلی و مسیر ارزش‌گذاری راه پیدا کردند.

مروری بر برترین پروژه های NFT در سال ۲۰۲۱

هر چند NFTها تنها از چند سال قبل کار خود را آغاز کردند، اما سال ۲۰۲۱ سالی پر از فراز و نشیب برایشان بود. زیرا به یک باره ترند شدند و حجم معاملاتشان به شدت افزایش پیدا کرد. در ادامه به معرفی برترین پروژه های NFT می‌پردازیم که در این تحول عظیم نقش به سزایی داشتند. چرا که وجود هر یک توانسته است به خودی خود نقش به سزایی در جان‌گیری این بازار سر در گم داشته باشد.

۱) اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی اینفینیتی در سال ۲۰۲۱ موفق شد که محبوبیت زیادی را در بین پروژه‌های فعال NFT از آن خود کند. این محبوبیت از طریق یک بازی بلاک‌چینی مبتنی بر توکن‌های غیر مثلی به دست آمده است. در حقیقت اکسی اینفینیتی را می‌توان نسخه بلاک چینی بازی معروف پوکمون گو تلقی کرد. که در آن موجوداتی به نام اکسی جمع‌آوری شده و در قالب NFT قابل خرید و فروش هستند.

بازی اکسی اینفینیتی در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده بود اما تا همین سال گذشته به صورت روزانه کمتر از ۵۰۰ بازیکن فعال داشت. در حالی که اکنون با نیم میلیون کاربر فعال روزانه، به یکی از بازی‌های بسیار محبوب در جهان تبدیل شده است.

لازم به توضیح است که AXS توکن اختصاصی این بازی نیز طی یک سال گذشته بیش از ۱۹ هزار درصد افزایش قیمت داشته است. این توکن اکنون از بعد ارزش در جایگاه سی‌ام برترین ارزهای دیجیتال قرار گرفته است.

۲) کریپتوپانکس (CryptoPunks)

کریپتوپانکس در واقع مجموعه‌ای از ده هزار کاراکتر دیجیتالی منحصربه‌فرد است که در سال ۲۰۱۷ ساخته شده‌اند. در ماه‌های اولیه راه‌اندازی، تنها گروه محدودی از فعالان ارزهای دیجیتال علاقمندی خود را نسبت به کریپتوپانک‌ها بروز دادند. به مرور زمان و با رشد حوزه توکن‌های غیرمثلی در سال ۲۰۲۱ بسیاری از افراد پر نفوذ و سرمایه‌گذاران به این کاراکترهای دیجیتالی علاقه نشان دادند. همین امر نیز منجر به افزایش بی‌سابقه قیمت آن‌ها شد.

کریپتوپانک‌ها شاید خارج از بازار کالاهای کلکسیونی ارزش و کاربرد جندانی نداشته باشند، اما پایه و اساس بازار NFT را بنا نهاده‌اند. از سوی دیگر نیز موفق به ایجاد تحول عظیمی در نحوه مالکیت و انتقال دارایی‌های دیجیتال توسط مردم شدند.

برترین پروژه های NFT

۳) بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club)

بورد ایپ یات کلاب یا BAYC در واقع یکی از معروف‌ترین پروژه‌های الهام گرفته از کریپتوپانکس است. در حال حاضر بورد ایپ یکی از داغ‌ترین بازارهای مجموعه‌های NFT را به خود اختصاص داده است. این پروژه از ۱۰ هزار شخصیت میمونی بی‌حوصله با رنگ، حالت چهره و لباس‌های منحصربه‌فرد تشکیل شده است. این NFT در میان کاربران فیس‌بوک و توییتر محبوبیت قابل توجهی یافته است.

۴) ان‌بی‌ای تاپ شات (NBA TOP SHOT)

ان‌بی‌ای تاپ شات یکی دیگر از پروژه‌های NFT مبتنی بر بلاک‌چین است که در سال ۲۰۲۱ از طرف بسیاری از علاقه‌مندان بسکتبال مورد توجه قرار گرفت. در این مجموعه‌ی NFT این امکان برای کاربران فراهم شده است تا بتوانند کلیپ‌هایی از لحظات خاص و برجسته لیگ بسکتبال ملی آمریکا (NBA) را خرید و فروش کنند.

در مجموع می‌توان ان‌بی‌ای تاپ شات را نسخه مدرنی از کارت‌های بازی ورزشی که همگی تجربه بازی و خرید و فروش آن را در کودکی داشتیم، نامید. قیمت هر NFT  در ان‌بی‌ای تاپ شات به منحصربه‌فردی، کیفیت لحظه و ستاره بسکتبالی که در آن ویدیو حضور دارد، وابسته است.

۵) سندباکس (The Sandbox)

سندباکس درست مانند اکسی اینفینیتی یک بازی مبتنی بر بلاک چین است. این بازی در حقیقت نوعی مدل بازی برای کسب درآمد است. برای شکل‌گیری سندباکس فناوری بلاک چین، دیفای و NFT در یک متاورس سه‌بعدی با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

در جهان دیجیتال بازی سندباکس این امکانبرای کربران فراهم شده است تا با استفاده از توکن‌های غیر مثلی بر روی بلاک‌چین اتریوم یک جهان موازی ایجاد کنند. به این ترتیب قدر خواهند بود تا با ابزارهای رایگان موجود، دارایی‌های دیجیتالی ایجاد کنند و آنها را به‌عنوان NFT بفروشند.

توکن SAND توکن اختصاصی سندباکس است که در تمام تعاملات و تراکنش‌های این بازی از آن استفاده می‌شود. توکن SAND از طریق انجام مسابقه در سندباکس و یا از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال قابل خریداری است. این توکن اکنون در جایگاه ۳۴ام فهرست برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد و ارزش آن بیش از ۵ میلیارد دلار است.

جمع‌بندی

در حالت کلی می‌توان سال ۲۰۲۱ را سالی خاص و منحصربه‌فرد برای NFTها عنوان کرد. هر چند آشنایی با این مقوله برای بسیاری از مردم جهان تازگی داشت. اما طبق نظر کارشناسان NFTها گام بعدی مدل اقتصاد جهانی هستند. در واقع می‌توان چنین نتیجه گرفت که ارزهای دیجیتال نقش موثری در شکل‌گیری این متاورس‌ها داشته‌اند. هر چند بسیاری از منتقدان NFTها را پدیده‌ای زودگذر و موقتی می‌دانند و معتقدند که دیر یا زود از عرصه رقابت خارج خواهند شد.

اما با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتالی، توجه افراد تاثیرگذار و شرکت‌های فناوری بزرگی همچون فیس‌بوک و مایکروسافت به این حوزه و ارتباط تنگاتنگ این جهان‌های مجازی با NFTها، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که در سال‌های آتی نیز توکن‌های غیرمثلی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. تا جایی که احتمالا موفق به تثبیت جایگاه اقتصادی خود نیز خواهند شد.

دارا در حقیقت یک پلتفرم استخراج بیت‌کوین است. دغدغه‌های مدیریت و تامین برق ماینرها را رها کنید و ماینینگ را با خیال راحت به ما بسپارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button