استخراج ارزهای دیجیتال چیست

استخراج ارزهای دیجیتال
فهرست مطالب

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال فرآیندی است که طی آن واحدهای جدیدی از ارز بومی یک بلاک چین از طریق « اثبات کار مکانیسم اجماع » ایجاد می‌شود. افرادی که وظیفه استخراج کریپتو را بر عهده دارند، ماینر نامیده می شوند و وظایف زیر را بر عهده دارند:

  • جمع آوری تراکنش های انجام شده توسط کاربران
  • سازماندهی در یک بلوک
  •  حل یک مسئله پیچیده ریاضی
  • اضافه کردن بلوک به شبکه بیت کوین
  • منتظر تعداد مشخصی تایید و دریافت جایزه

این پاداش ها که ماینر برای انجام وظیفه خود دریافت می کند، واحدهای جدیدی از BTC هستند که در این فرآیند ایجاد می شوند. بنابراین، می‌توانیم خلاصه کنیم که فرآیند استخراج دو نتیجه دارد:

  • بلوک های جدید که به شبکه اضافه می شوند.
  • واحدهای جدید بیت کوین

اگرچه، با این مقدمه کوچک، به طور کلی فعالیت استخراج ارزهای دیجیتال را پوشش دادیم، هنوز مطالب زیادی در مورد این موضوع وجود دارد. با ما همراه باشید.

تاریخچه و تکامل استخراج ارزهای دیجیتال

در 3 ژانویه 2009، ساتوشی ناکاموتو بلاک چین بیت کوین را با استخراج اولین بلاک شبکه راه اندازی کرد. پاداش استخراج بلوک معروف پیدایش 50 واحد BTC بود. آیا می توانید تصور کنید که برای استخراج یک بلوک، چنین مقدار بیت کوین دریافت کنید؟ این عدد تکان دهنده است زیرا می دانیم چه اتفاقی برای اولین ارز دیجیتال در تاریخ و قیمت آن افتاد. با این حال، در آن زمان، این آزمایشی بود که به سختی برای چند رمزنگار که با ساتوشی رابطه داشتند و از طریق انجمن‌ها و ارتباطات ایمیلی می‌شناختند. در آن روزهای اولیه، یک کامپیوتر ساده برای شرکت در شبکه بیت کوین به عنوان ماینر کافی بود.

آغاز پایان استخراج ارزهای دیجیتال برای همه

همانطور که BTC بر موانع مختلف غلبه کرد و قیمت آن افزایش یافت، تلاش‌های فناوری شروع به تمرکز بر بهبود سخت‌افزار استخراج کرد. ابتدا بردهای ویدئویی قدرتمند، سپس آنها را در ” ریگ های استخراج ” و سپس ماینرهای قدرتمند ASIC ترکیب کنید. این رویای ساتوشی مبنی بر اینکه “هرکسی می تواند استخراج کننده بیت کوین باشد” را به فعالیتی برای شرکت های بزرگ صنعتی تبدیل کرد که دارای:

  • فضاهای بزرگ برای قرار دادن مزرعه معدن
  • مبالغ هنگفتی برای پرداخت هزینه برق مصرفی
  • قدرت خرید کافی برای به دست آوردن سخت افزار لازم برای تلاش برای استخراج یک بلوک جدید بیت کوین

اتریوم : تغییر بزرگ

اتریوم به تنهایی توانست میزبان تعداد زیادی از ماینرها باشد و ثابت کند که یک فعالیت سودآور است. همانطور که می دانیم، پس از The Merge ، اتریوم با استخراج ارزهای دیجیتال خداحافظی کرد. با این حال در نظر داشته باشید که کارشناسان حوزه ارز دیجیتال بر این باور هستند که بیت‌کوین هرگز فرآیند استخراج را رها نخواهد کرد.

استخراج ارزهای دیجیتال چگونه کار می کند

همانطور که در بالا توضیح دادم، استخراج رمزارز فرآیندی است که در یک شبکه اثبات کار:

  • بلوک های جدید ایجاد می شود
  • واحدهای ارزهای دیجیتال جدید متولد می شوند

اکنون، نگاهی عمیق تر به این فرآیند و درک چگونگی ایجاد بیت کوین جدید یا سایر ارزهای دیجیتال راحت است. با توجه به محبوبیت، سادگی و موقعیت آن به عنوان پادشاه اکوسیستم، بیایید از BTC برای درک این فرآیند استفاده کنیم.

استخراج بیت کوین

می توان فرآیند استخراج ارز دیجیتال را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • کاربران شبکه بیت کوین واحدهای بیت کوین را ارسال و دریافت می کنند.
  •  این محموله ها به عنوان تراکنش به گره ها که آنها را تأیید می کنند می رسند.
  • تراکنش‌ها به mempool فرستاده می‌شوند جایی که در انتظار گنجاندن در یک بلوک هستند.
  • ماینرها از این تراکنش ها استفاده می کنند و آنها را در یک بلوک مرتب می کنند.
  • با این بلوک موقت، آنها از قدرت محاسباتی خود برای حل یک مسئله ریاضی بسیار پیچیده با پرتاب یک سری اعداد به صورت تصادفی استفاده می کنند تا زمانی که راه حل را پیدا کنند.
  • ماینری که قبل از بقیه مشکل را حل می کند، بلوک را امضا می کند و آن را به بلاک چین بیت کوین اضافه می کند.
  • استخراج، به این ترتیب، در اولین تراکنش بلوک جدید اتفاق می‌افتد.

همانطور که در طول این مقاله آموختیم، در ابتدا امکان استخراج با کامپیوتر وجود داشت. اما مشکل ریاضی که باید برای امضای یک بلوک جدید در شبکه حل شود، با رشد فناوری مورد نیاز برای حل آن، پیچیده‌تر شده است. با پیشرفت تکنولوژی، سخت افزار استخراج تکامل می یابد.

هش کریپتو چیست

برای تکمیل ارزش بلوک تراکنش ها باید هش را پیدا کنید.

یک هش به این شکل است:

00000000000000000004b79b7874718f022311e5194547644b119d30220ca18f

هر بلوک دارای یک هش منحصر به فرد مرتبط با آن است. بدون توجه به داده های تراکنش، همیشه یک عدد 64 رقمی است. هر گونه تغییر در یک تراکنش، هش متفاوتی ایجاد می کند. بنابراین، تراکنش‌هایی که پس از ثبت ثبت می‌شوند، ضد دستکاری هستند. علاوه بر این، هش هر بلاک با هش بلوک قبلی خود مرتبط است. این امر به تغییر ناپذیری بلاک چین می افزاید.

از آنجایی که هر تلاشی برای تغییر هر چیزی در یک بلوک واحد، هش تمام بلوک‌های بعدی را تغییر می‌دهد، این در نهایت یک فورک، یک بلاک چین متفاوت را شروع می‌کند که دقیقاً از همان نقطه تغییر شروع می‌شود. بر اساس طول زنجیره، می تواند به قدرت محاسباتی فوق العاده ای نیاز داشته باشد.

تعداد کمی از فورک های تولید شده توسط سیستم می توانند به عنوان ارتقاء دیده شوند. به عنوان مثال، هارد فورک در اتریوم قانونی بود. در تاریخ 2021-05-05 12:33:42 بعد از ظهر +UTC، از بلوک شماره صورت گرفت.

هش هدف : ماینرهای کریپتو

هش هدف یک مقدار عددی است که شبکه پس از هر 2016 بلاک تعیین می کند. هدف این است که سختی ماینینگ را حفظ کنیم به طوری که یک بلوک به طور متوسط ​​هر 10 دقیقه ماین شود.  این مقداری است که یک هدر بلوک هش شده هدف قرار گرفته است.

هدرهای بلوک یک رشته داده 80 بایتی هستند که به عنوان شناسه هر بلوک عمل می کند. این شامل اطلاعات خاص یک بلوک است، مانند شماره نسخه بیت کوین، هش بلوک قبلی، مهر زمانی و غیره.

بنابراین فرآیند استخراج چیزی نیست جز اجرای الگوریتم‌ها (الگوریتم هش SHA-256 برای استخراج بیت کوین) برای هش کردن هدرهای بلوک به مقدار کمتر از هدف.

اولین کسی که این کار را انجام دهد برنده جایزه بلوک می شود. مثل برنده شدن در لاتاری است. در سال 2009، استخراج آسان بود. شما می توانستید با کامپیوتر شخصی خود استخراج کنید. جالب اینجاست که با محبوبیت بیت کوین، ارزش آن افزایش یافت و افراد بیشتری به صورت حرفه ای به استخراج پرداختند.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال امروز سودآور است

بدون شک این سوالی است که اغلب کسانی که خارج از مدار ماینینگ هستند می پرسند. همانطور که در نکته قبل آموختیم، استخراج بیت کوین به صورت انفرادی کمی سخت به نظر می رسد. زیرا راه‌اندازی یک ماینر BTC امروز شامل هزینه‌هایی است. اما اگر بتوان هزینه ها را مدیریت کرد می توان سود خوبی بدست آورد.

البته تعدادی از مردم برای اینکه در مقیاس کوچک شروع به فعالیت در دنیای رمز ارزها داشته باشند به اتریوم شبکه روی آورد. این یعنی بسیاری از سخت افزارهای ماینینگ را بدون شبکه ای برای اشغال قدرت محاسباتی خود رها کرده است. به همین دلیل، چشم انداز معدن در سپتامبر 2022 به طور قابل توجهی تغییر کرده است. برای کسانی که قصد شروع استخراج را دارند. استخراج امروزه شایدسودآور بیشتری نداشته باشد. اما این همیشه به قیمت دارایی رمزنگاری شده بستگی دارد. زیرا اگر مثلاً قیمت بیت کوین 10 برابر شود، استخراج بیت کوین امروز می تواند بسیار سودآور باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button