بخش اول : بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

بلاکچین 1
فهرست مطالب

همراهان عزیز داراماینر این مقاله آموزش جامع بلاک چین، فناوری بلاک چین، تاریخچه، نسخه‌ها، انواع، بلوک‌ها و نحوه عملکرد زنجیره بلاک را توضیح می‌دهد:

بلاک چین به عنوان یک فناوری محبوب در بین سازمان های برتر است. انتظارات زیادی از این فناوری وجود دارد و نرخ پذیرشش روز به روز در حال افزایش است و تا 77 درصد از سازمان های مالی احتمالاً از امسال این فناوری را در فرآیندها و سیستم های تولیدی خود بکار می گیرند.

با این حال، زنجیره بلوک به خوبی درک نشده است و نزدیک به 80 درصد از مردم در سراسر جهان نمی دانند که زنجیره بلوک چیست.

این اولین سری از آموزش های بلاک چین است که تمام جنبه های این فناوری را پوشش می دهد. ما در این مقاله، بلاک چین و تاریخچه آن، نحوه عملکرد آن و اصول اولیه آن مانند انواع بلاک چین، گره های زنجیره بلوکی را خواهیم فهمید. همچنین نحوه تشکیل آن را بررسی خواهیم کرد.

این آموزش بلاک چین، همچنین به طور خلاصه به نحوه ایمن سازی اطلاعات توسط بلاک چین می پردازد.

دانستنی : آیا می دانستید که داراماینر بهترین کارشناسان را در حوزه ی تعمیر دستگاه ماینر دارد!

فناوری بلاک چین چیست

برای درک تفاوت بین شبکه ها متمرکز و غیر متمرکز به تصویر زیر مراجعه کنید.

بلاک چین نرم افزاری است که به شبکه ای از رایانه ها اجازه می دهد تا مستقیماً بدون واسطه به یکدیگر متصل شوند. این یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها را ایجاد می کند که از طریق آن مقادیر می توانند فورا ارسال و فورا مبادله شوند. یا به طور ایمن و با هزینه کمتر ذخیره شوند.

داده ها در چندین گره کپی می شوند و هر یک از این گره ها نسخه بلاک چین را اجرا می کنند. با توجه به این موضوع و این واقعیت که اطلاعات به صورت تغییرناپذیر در زنجیره ذخیره می شوند، بلاک چین احتمال از بین رفتن رکوردهای دیجیتال را از بین می برد. همچنین احتمال دستکاری اسناد را کاهش می‌دهد و وضعیتی را کاهش می‌دهد که در صورت عدم دسترسی به گره یا رایانه یک کاربر، آنها در دسترس نباشند.

جدای از تعریف بالا، به زبان ساده، نام بلاک چین بر زنجیره ای از بلوک ها دلالت دارد. داده ها در بلوک‌ها ذخیره می‌شوند و سپس بلوک‌ها انباشته شده و با ادامه انجام تراکنش‌ها در شبکه، ایمن می‌شوند. زنجیره بلوک‌ها به یکدیگر مرتبط هستند و باعث می‌شوند تاریخ تراکنش‌ها به سختی از بین برود.

علاوه بر این، هر بلوک دارای مهر زمانی با جزئیاتی مانند زمان، تاریخ و مقدار تراکنش عمومی است.

جنبه های کلیدی بلاک چین

بلاک چین سه جنبه کلیدی را برطرف می کند که اینترنت نمی تواند:

جنبه های کلیدی         

ارزش   بلاک چین برای دارایی های دیجیتال ارزش ایجاد می کند و این ارزش تنها توسط مالک بدون واسطه ها کنترل می شود. ارزش را نمی توان توسط دولت سانسور کرد

اعتماد   بلاک چین مالکیت، مخارج و سوابق را به طور دائم و غیرقابل تغییر ردیابی می کند. به طوری که در دسترس عموم قرار می گیرد و همه قابل ردیابی هستند.

قابلیت اطمینان  بلاک چین واسطه ای است که می تواند اطلاعات را در یک مکان ذخیره کند. با این کار اطلاعات را کنترل می کند و اگر نقطه مرکزی در دسترس نباشد، مطمئناً این اطلاعات در دسترس نخواهد بود.

پیشنهاد : پیشنهاد ما برای خرید ماینر Bitmain Antminer S19 Pro می باشد.

تاریخچه بلاک چین

فناوری بلاک چین در سال 1991 معرفی شد. این فناوری ناشی از نیاز به روشی است که بتواند اسناد دیجیتالی را برای جلوگیری از دستکاری یا تاریخ‌نگاری آن‌ها، مهر زمانی کند. دانشمندان محقق، استوارت هابر  و  دبلیو اسکات استورنتا، سیستمی را توصیف کردند که از زنجیره ای از بلوک ها استفاده می کرد که با رمزنگاری ایمن بودند تا اسناد دارای مهر زمانی را ذخیره کنند.

در این سیستم می‌توان بعدا بسیاری از اسناد را در یک بلوک ادغام کرد و سپس یک بلوک را به بلوک دیگر متصل کرد. این پس از آن است که درخت مرکل (درباره ی درخت مرکل در مقاله ی بعدی توضیح خواهیم داد.)در سال 1992 به طرح اضافه شدند تا فناوری بلاک چین کارآمدتر شود.

سپس یک بلوک می‌تواند مجموعه‌ای از رکوردهای اطلاعات را ذخیره کند و سپس می‌تواند به بعدی متصل شود که آخرین آن حاوی تاریخچه کل بلوک است. حق ثبت اختراع فناوری بلاک چین در سال 2004 منقضی شد و این فناوری تا آن زمان استفاده نشده بود.

اثبات کار قابل استفاده مجدد (RPoW) که در سال 2004 توسط هال فینی، یک فعال رمزنگاری به عنوان نمونه اولیه برای پول نقد دیجیتال معرفی شد، راه را برای معرفی ارزهای دیجیتال هموار کرد. این سیستم می تواند کار کند و در ازای انجام کارش یک نشانه دریافت کند.

توکن غیرقابل تعویض مورد استفاده در شبکه مبتنی بر اثبات کار Hashcash بود و غیرقابل تعویض بود، اما می‌توانست از فردی به فرد دیگر منتقل شود. در این سیستم، توکن را می توان در یک سرور قابل اعتماد ذخیره کرد و کاربران در سراسر جهان می توانند صحت و یکپارچگی آن را تأیید کنند.

سال 2008 : ساتوشی ناکاموتو

تئوری بلاک چین های توزیع شده سپس توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 معرفی شد. از طریق نوآوری او، اضافه کردن بلوک ها به زنجیره بدون نیاز به امضای طرف های مورد اعتماد یا واسطه ها امکان پذیر شد. درخت‌های اصلاح‌شده اکنون می‌توانند یک تاریخچه امن از سوابق داده داشته باشند و هر مبادله می‌تواند توسط شرکت‌کنندگان در شبکه همتا به همتا به‌صورت زمان‌بندی و تأیید شود.

بنابراین، بلاک چین می‌تواند از ارزهای دیجیتال پشتیبانی کند و طرح ساتوشی ناکاموتو اکنون به عنوان دفتر کل عمومی برای تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در بلاک چین استفاده می‌شود. اگرچه ناکاموتو در مقاله اصلی خود که بیت کوین را توصیف می کند از کلمات بلاک و زنجیره به طور جداگانه استفاده کرد، اما در نهایت تا سال 2016 این کلمات به عنوان یک کلمه واحد به نام بلاک چین رایج شدند.

نسخه های بلاک چین

الف) بلاک چین نسخه 1.0: اولین اجرای فناوری دفتر کل توزیع شده برای ایجاد پول با حل پازل های رایانه ای توسط هال فینی در سال 2005 معرفی شد.

ب) بلاک چین نسخه 2.0 : Smart Contracts : این ها برنامه های رایانه ای رایگان موجود در یک بلاک چین هستند. آنها به طور خودکار برای بررسی شرایط تسهیل، تأیید یا اجرا انجام می شوند. در پایان روز، بلاک چین امکان ایمن سازی برنامه های خودکار را فراهم کرد و دستکاری آنها را غیرممکن کرد.

توسعه دهندگان اکنون می توانند برنامه های کاربردی خود (dApps) را روی بلاک چین بسازند و مستقر کنند. یک مثال خوب از کاربرد قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم است .

ج) بلاک چین نسخه 3.0 :  :dapps برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین هستند. آنها از ذخیره سازی و از ارتباطات غیرمتمرکز استفاده می کنند. کد فرانت‌اند برای dApp در فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز میزبانی می‌شود. در حالی که رابط کاربری به هر زبانی که می‌تواند با پشتیبان آن تماس برقرار کند، دقیقاً مانند یک برنامه سنتی کدگذاری شده است.

انواع زنجیره بلوک

بلاک چین عمومی در مقابل خصوصی

انواع عمومی، خصوصی و ترکیبی در کاربردهای بلاک چین رایج هستند. بلاک چین عمومی هیچ مرجع مرکزی برای کنترل یا هدایت عملیات خود ندارد. همه کاربران در حاکمیت مشارکت دارند. از این رو در برابر سانسور مقاوم است زیرا هر کسی بدون در نظر گرفتن مکان و ملیت می تواند در شبکه شرکت کند. بنابراین بستن آن سخت است.

بلاک چین های عمومی دارای ارزهای رمزنگاری هستند تا ارزشی را تعریف کنند که برای تشویق کاربران به عنوان پاداشی برای روشن نگه داشتن شبکه، ایمن سازی عملیات آن و تایید تراکنش های روی آن استفاده می شود. تراکنش های یک بلاک چین عمومی، عمومی هستند و از طریق کاوشگرها برای همه قابل مشاهده هستند. به عنوان مثال می توان به بلاک چین بیت کوین و اتریوم اشاره کرد.

شبکه‌های بلاک چین خصوصی

از سوی دیگر، شبکه‌های بلاک چین خصوصی توسط سازمان‌های خصوصی اداره می‌شوند. سازمان، یک گروه به عنوان وسیله ای برای تمرکز عمل می کند، زیرا شرکت کنندگان را بر اساس معیارهای داده شده محدود می کند و مشخص می کند که چه کسی به شبکه متصل است و در آن تراکنش می کند.

تراکنش‌ها در این شبکه‌ها عمومی هستند و متمرکزتر هستند، زیرا شرکت‌کنندگان باید طبق قوانین موجودیت‌هایی که زنجیره‌های بلوکی را اجرا می‌کنند، بازی کنند. آنها کاربرد ایده خود را دارند. نمونه‌ای از این زمانی است که یک شرکت می‌خواهد با چند نفر دیگر همکاری کند تا داده‌های حساسی را که نمی‌توان از طریق یک بلاک چین عمومی آشکار کرد، به اشتراک بگذارد. این بلاک چین ها ممکن است یک ارز دیجیتال یا توکن به عنوان دارایی بومی داشته باشند یا نداشته باشند.

نمونه هایی از شبکه های زنجیره بلوکی خصوصی، بلاک چین های کنسرسیومی مانند بلاک چین IBM هستند. در این مورد، گروهی از نهادهای خصوصی در مورد مسائل حاکمیتی برای مزایای مشترک مانند به اشتراک گذاری اطلاعات مشتری توافق می کنند. بلاک چین IBM بر اساس منبع باز Hyperledger Fabric است و IBM از بلاک چین برای انگیزه های مختلف با کنسرسیوم های مختلف استفاده می کند.

کاربرد بلاک چین در زنجیره تامین

نمونه‌های دیگر شامل بلاک‌چین در زنجیره تامین است که در آن شرکت به شرکت‌کنندگان مختلف در صنعت لجستیک اجازه می‌دهد تا داده‌های تجاری را به اشتراک بگذارند و ایمن کنند، کارایی را افزایش دهند و تراکنش‌های فرامرزی را سرعت بخشند. کسب‌وکارها می‌توانند برای دستیابی به مزایای مشترک در این شبکه‌ها، نمونه‌هایی از شبکه‌های بلاک چین مجاز را که می‌خواهند به آن ملحق شوند، نگاه کنند.

بانک‌های مرکزی و دولت‌ها نیز می‌توانند از طریق بلاک چین‌های کنسرسیومی برای منافع مشترک و بدون نگرانی عمومی همکاری کنند.

برخی از بلاک چین های خصوصی اطلاعات مربوط به شخص یا شرکت درگیر در تراکنش را ذخیره نمی کنند، اما برخی دیگر ذخیره می کنند. با این حال، به جای استفاده از نام واقعی، نام به عنوان یک “امضای دیجیتال” یا نوعی نام کاربری ذخیره می شود. یک کد رمزنگاری منحصر به فرد، معروف به “هش” در بلاک چین ذخیره می شود که یک بلوک را از بلوک دیگر متمایز می کند.

یک بلاک چین ترکیبی، مزایای حفظ حریم خصوصی به دست آمده در یک شبکه مجاز را با مزایای شفافیت به دست آمده در زنجیره بلوک عمومی ترکیب می کند. با این کار، شرکت ها می توانند برخی از اطلاعات را خصوصی کنند و در عین حال شفافیت را با استفاده عمومی از انواع دیگر اطلاعات تضمین کنند.

نمونه ای از شبکه بلاک چین ترکیبی Dragonchain است که پروتکلی است که به کاربران خود اجازه می دهد تا با سایر کاربران در پروتکل های بلاک چین دیگر ارتباط برقرار کنند. شرکت‌ها می‌توانند از این پروتکل برای همکاری با دیگران یا ارائه خدمات به کاربران در چندین بلاک چین، خصوصی یا عمومی استفاده کنند.

بخش دوم این مقاله به زودی در سایت قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button