بخش دوم : بلاک چین چیست و چگونه کار می کند؟

بلاکچین 2
فهرست مطالب

برای مطالعه قسمت اول مقاله “بلاک چین چیست و چگونه کار می کند ” کلیک کنید.

بلاک چین چگونه کار می کند

یک گره برای دسترسی به یک کپی کامل از بلاک چین استفاده می شود. هر کسی که بخواهد یک بلاک چین را اجرا کند، می‌تواند آن را دانلود کرده و با شبکه همگام‌سازی کند. با این حال، امکان معامله روی آن بدون داشتن نسخه کامل وجود دارد. یکی از راه ها استفاده از یک برنامه غیرمتمرکز شخصی سازی است. این همان چیزی است که بلاک چین را به یک پلتفرم تبدیل می‌کند. زیرا کاربران و شرکت‌ها می‌توانند نرم‌افزار خود را بسازند و با توجه به منبع باز بودنش آن را هر طور که دوست دارند گسترش دهند.

افراد و شرکت‌ها همچنین می‌توانند از طریق افزونه‌ها یا افزونه‌های مرورگر، افزونه‌های کیف پول یا از طریق نرم‌افزار شخص ثالث سفارشی مانند کیف پول‌های مستقل به بلاک چین دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. شرکت ها همچنین می­توانند از طریق ادغام های API به یکدیگر متصل شوند.

به عنوان مثال، یک شرکت می تواند شبکه بلاک چین سفارشی  یا برنامه غیرمتمرکز خود را برای دستیابی به اهداف خاصی مانند امنیت اطلاعات شرکت، ایجاد یک ارز دیجیتال یا رمز دیجیتال توسعه دهد.

یک شرکت همچنین می‌تواند کل فرآیندهای خرید و فروش خود را روی بلاک چین میزبانی کند و این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند که به‌جای فیات، با ارزهای دیجیتال پرداخت کنند. تنها چیزی که یک شرکت به آن نیاز دارد ابزارهای مناسب برای ساخت یک بلاک چین است.

اکثر شرکت ها در حال ساخت اپلیکیشن های بلاک چین هستند. این اپلکیشن ها می توانند به جای ساختن بلاک چین از ابتدا، عملیات های مختلفی را انجام دهند. این به این دلیل است که ساختن از ابتدا به زمان و منابع نسبت به ساخت dApp یا سفارشی کردن یک بلاک چین موجود نیاز دارد. یک شرکت همچنین باید توسعه دهندگان بلاک چین را در این فرآیند استخدام کند.

دانستنی : آیا می دانستید بدون دغدغه هزینه ی برق می توانید استخراج بیت کوین انجام دهید! برای کسب اطلاغات بیشتر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

گره های بلاک چین

روش های کلاینت سرور در مقابل روش های همتا به همتا:

در حالت ایده‌آل، هدف اصلی بلاک چین ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز عاری از واسطه‌ها است. این هدف به عنوان یک نقطه شکست نیز شناخته می‌شود، زیرا در صورت بروز مشکل در ذخیره‌سازی مرکزی یک شبکه متمرکز شکست می‌خورد.

در حالت ایده‌آل، زنجیره بلوک امکان ایجاد دفترهای دیجیتال توزیع شده را فراهم می‌کند. این کار می‌تواند در کپی‌هایی در چندین رایانه که توسط کاربران مختلف اجرا می‌شوند، ذخیره شوند. همه کاربران دفتر کل یکسانی را در زمان واقعی به اشتراک می گذارند. آنها همچنین هرگونه به روز رسانی و تغییر در دفتر کل را تأیید می کنند.

یک شبکه بلاک چین می تواند کیلومترها مسافت را در بر بگیرد و کاربران را در کشورها و قاره های مختلف در سراسر جهان به هم متصل کند. به عنوان مثال، حدود 10000 گره در سراسر جهان توزیع است و هر کدام یک کپی از بلاک چین بیت کوین را اجرا می کنند. این بدان معنا نیست که بیت کوین 10000 کاربر دارد. بیت کوین میلیون ها کاربر در سراسر جهان دارد و برخی نیز با روش هایی مانند کیف پول و نرم افزارهای دیگر ارتباط برقرار می کنند.

توزیع جهانی گره های بیت کوین

گره‌های بلاک چین برای تأیید هر یک از تراکنش‌های روی زنجیره در برابر مجموعه‌ای از داده‌ها عمل می‌کنند تا ثابت کنند که طبق الزامات شبکه، قانونی است. درست همانطور که قبل از اینکه به شما اجازه انجام تراکنش بدهد، داده‌های شما در بانک توسط حسابدار تأیید می‌شود، به همان روشی که تراکنش‌های روی بلاک‌چین باید از نظر اعتبار تأیید شوند.

به عنوان مثال، گره هایی که یک کپی از بلاک چین شبکه را اجرا می کنند. تأیید می کنند که فرستنده مقادیر کافی از ارزش را دارد تا اجازه دهد تراکنش انجام شود و آن را به یک بلوک و سپس به یک زنجیره اضافه کند. همچنین در صورتی که مبلغ کافی نباشد یا تقلب هایی مانند تلاش برای خرج مضاعف وجود داشته باشد، معامله را رد می کنند.

هنگامی که چراغ سبز نشان داده شد، تراکنش در کنار سایر تراکنش های پذیرفته شده در بلوک ذخیره می شود. بلوک بعداً به بلوک های قبلی در زنجیره اضافه می شود. سپس تمام گره ها به زنجیره به روز شده بروز می شوند و آن را اجرا می کنند.

بلوک قبل از اضافه شدن به زنجیره یک کد هش می گیرد. سپس بلوک برای مشاهده تاریخچه تراکنش ها و سایر جزئیات عمومی مانند اینکه چه کسی بلوک را اضافه کرد و چه زمانی  به زنجیره اضافه شد. برای همه در دسترس عموم قرار می گیرد.

هر کسی می تواند از کاوشگرهای بلاک چین برای مشاهده تمام تراکنش ها و سایر جزئیات روی بلاک چین استفاده کند. اگرچه جزئیات فرستنده مانند نام فرستنده نسبتاً خصوصی باقی می ماند. Blockchain.com نمونه ای از کاوشگر بلاک چین است که می تواند برای مشاهده تراکنش ها در بلاک چین های مختلف استفاده شود. توجه داشته باشید، این معاملات غیر قابل تغییر هستند.

مشاوره : برای مشاوره درباره ی خرید دستگاه ماینرکلیک” کنید.

چگونه بلاک چین اطلاعات را ایمن می کند

بلاک چین از رمزنگاری استفاده می کند که از رمزنگاری و رمزگشایی الگوریتم های کامپیوتری کلید عمومی و خصوصی برای ایمن سازی اطلاعات کاربر استفاده می کند. رمزگذاری اجازه می دهد تا اطلاعات خامی که از طریق شبکه مانند اینترنت یا شبکه بلاک چین یا در حالت ذخیره منتقل می شوند به فرمتی غیرقابل خواندن تبدیل شوند که برای خوانندگان شخص ثالث معنی ندارد.

این بدان معنی است که تراکنش و تبادل اطلاعات در یک بلاک چین امن و خصوصی است. قبل از اینکه یک کاربر اطلاعات را برای کاربر دوم ارسال کند، کاربر اول می‌تواند از یک کلید عمومی برای رمزگذاری اطلاعات استفاده کند. سپس کاربر دوم می‌تواند از کلید خصوصی که مربوط به اطلاعات در هنگام رمزگذاری است، برای رمزگشایی و خواندن اطلاعات استفاده کند. به همین دلیل است که بلاک چین یکی از امن ترین فناوری ها برای ایمن سازی داده ها برای سازمان ها است.

امنیت یک ویژگی بسیار مهم است. به عنوان مثال، از آنجا که یک بلاک چین به یک دارایی دیجیتال اجازه می دهد تا از یک کاربر به کاربر دیگر منتقل شود یا ذخیره شود یا برای خرید یک محصول مورد استفاده قرار گیرد، این مقدار نباید امکان تکرار، سرقت یا جعل را داشته باشد.

بلاک چین در مقابل database عادی

بلاک چینپایگاه داده
بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که توسط همه شرکت کنندگان در یک شبکه به اشتراک گذاشته شده، تکثیر و هماهنگ می شود. از ارتباطات و تراکنش های همتا به همتا میان کاربران پشتیبانی می کند.پایگاه داده یک دفتر کل مرکزی است که از معماری شبکه مشتری سرور استفاده می کند. سرور مرکزی استفاده می شود. کاربران از طریق سرور و واسطه ها ارتباط و تراکنش دارند.  
  در بلاک چین، همه کاربران از طریق اجماع، کنترل یکسانی بر شبکه و مدیریت دارند. آنها برای دسترسی به آن به کلیدها و امضاهای رمزنگاری نیاز دارند.مدیر  همه چیز را مدیریت می  کند، از جمله اینکه چه کسی حق خواندن، نوشتن، به‌روزرسانی یا حذف عملیات را دارد.
از آنجایی که دفتر کل توزیع می شود و اعضا به عنوان شاهدان عمومی تراکنش ها عمل می کنند، جعل آنها سخت است و حملات سایبری سخت تر از آنچه در یک پایگاه داده معمولی است. تراکنش ها دارای مهر زمانی هستند و با رمزنگاری ایمن می شوند و حذف  غیرممکن است. برای یک حمله موفق، همه گره ها نیاز به حمله و در معرض خطر قرار گرفتن دارند.هنگامی که مهاجم به سرورهای منفرد یا چند سروری که داده ها در آنها به صورت مرکزی ذخیره می شوند، دسترسی پیدا می کند، جعل داده آسان است. اسناد به راحتی جعل می شوند و می توانند مالکیت را تغییر دهند.
حفظ و توسعه سخت است زیرا همه باید در مورد تغییرات به توافق برسند.نگهداری و ارتقاء آن بسیار آسان است زیرا تعداد کمی یا یک مقام مرکزی برای تأیید ارتقاها مورد نیاز است.
بسیار دموکراتیک تر و مشارکتی تر، زیرا هر کاربر باید در ایجاد اجماع مشارکت کند  کمتر مشارکتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button