علت بالا رفتن دمای ماینر و چگونگی کاهش آن

فهرست مطالب

چه زمانی دستگاه ماینر بیش از حد گرم می‌شود؟ علت بالا رفتن دمای ماینر چه چیزی است؟ آیا با فهمیدن جواب این سوال‌ها، بنظر شما می‌شود دمای ماینر را کاهش داد؟ در این مقاله ما چندین راه کاربردی برای شما نشان خواهیم داد. در آخر خنک‌کننده‌ی غوطه‌وری و خنک‌کننده‌ی آب حلقه بسته را بررسی خواهیم کرد. با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

 

دسته‌بندی گرمای ماینرها

اگر بخواهیم به طور خلاصه و ساده بگوییم، محاسبات پیچیده ریاضی موجب بالا رفتن دمای ماینر می‌شود. برای اینکه درک این موضوع آسان شود ما گرم شدن ماینرها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم.

  1. وقتی یک پردازنده گرافیکی آنقدر گرم می‌شود که برای جلوگیری از آسیب باید سرعت را کاهش دهد. به این حالت دریچه گاز حرارتی می‌گویند.
  2. هنگامی که یک GPU هنوز درگیر حرارت نیست، اما دمای بالا ممکن است طول عمر GPU را کاهش دهد یا باعث افزایش سرعت فن (معمولا بالای 70٪) شود، بنابراین احتمال خرابی فن افزایش می‌یابد. ما باید سعی کنیم از هر نوع گرمای بیش از حد جلوگیری کنیم.

 

7 نکته‌ی مهم برای کاهش دمای ماینر

نکته شماره 1: حرارت اضافی را بردارید

هنگامی که هوای تازه وارد اتاق می‌شود و GPU را خنک می‌کند و سپس گرم می‌شود. اگر آن هوای گرم شده از ماینر خارج نشود، به چرخش در GPU برمی‌گردد و به اندازه زمانی که سردتر بود برای خنک کردن GPU موثر نخواهد بود. بخصوص در تابستان هوا کاملاً گرم است و هوای گرم تعداد دفعاتی را که می‌تواند GPU را به طور موثر خنک کند را کاهش می‌­دهد. در حالی که ممکن است در زمستان برای چند بار گردش هوا از طریق GPU مشکلی نداشته باشد (هوا هر بار کمی گرمتر می‌شود).

نکته: هوای تازه (از قبل گرم) بیرون فقط باید یک بار پردازنده گرافیکی را خنک کند و با بیشترین سرعت ممکن حذف شود.

 

نکته شماره 2: ماینرها را به زمین نزدیک‌تر کنید

اگر ماینر شما در جایی درست زیر سقف قرار دارد، سعی کنید آن را به سطح زمین ببرید زیرا دمای هوا در کف کمی کمتر از دمای زیر سقف است.

 

نکته شماره 3: پانل کناری کیس کامپیوتر را باز کنید

اگر پردازنده گرافیکی شما داخل کیس رایانه شخصی است و نمی‌توانید جریان هوا را در داخل کیس افزایش دهید، سعی کنید پانل کناری را بردارید. با این اقدام شما باید تفاوت را متوجه شوید.

 

نکته شماره 4: بین GPU ها فضای بیشتری ایجاد کنید

اگر از یک ریگ فریم باز استفاده می‌کنید، سعی کنید GPU ها را بیشتر از یکدیگر فاصله دهید. یا می‌توانید سعی کنید 2 GPU را کمی نزدیک‌تر به یکدیگر قرار دهید و فضای وسیع‌تری بین 2 GPU بعدی ایجاد کنید.

 

نکته شماره 5: پنجره‌ای را باز کنید

اگر در ساختمانی زندگی می‌کنید که می‌توانید با خیال راحت پنجره را باز نگه دارید، این یک راه حل عالی است.

 

نکته شماره 6: خمیر حرارتی و پدها را تغییر دهید

فقط در صورتی این کار را انجام دهید که از جدا کردن GPU راحت هستید. خمیر حرارتی و پدها بعد از چند سال اثر خود را از دست می‌دهند. تغییر خمیر حرارتی به احتمال زیاد دمای GPU را کاهش می‌دهد در حالی که تغییر پد حرارتی باعث کاهش دمای VRAM می‌شود.

 

نکته 7: GPU را تمیز کنید

آخری و پراهمیت، حذف غبار از GPU ممکن است عملکرد خنک‌کننده GPU را افزایش دهد. در طول زمان، گرد و غبار می‌تواند در هیت‌سینک جمع شود و از جریان هوا از طریق پره‌های هیت‌سینک جلوگیری کند. GPU را با گردگیر گاز که به عنوان هوای کنسرو شده نیز شناخته می‌شود، تمیز کنید. سعی کنید از کمپرسورها استفاده نکنید زیرا فشار هوا بسیار زیاد است و می‌تواند به قطعات روی GPU آسیب برساند.

همیشه فن‌ها را اول استاپ بزنید و حین چرخش از گردگیری GPU جلوگیری کنید. برای تمیز کردن قسمت داخلی پنکه‌ها می­توانید از سواب‌های پنبه‌ای استفاده کنید.

 

خنک‌کننده غوطه‌وری

خنک‌کننده غوطه‌وری که خنک‌کننده غوطه‌وری مایع نیز نامیده می‌شود. ماینرها را در یک حمام مایع رسانای حرارتی، معمولاً روغن دی‌الکتریک، غوطه‌ور می‌کند. گرمای تولید شده توسط ماینرها به روغن دی الکتریک منتقل می‌شود که گرما را از تجهیزات دفع می‌کند. روغن با استفاده از پمپ‌ها به گردش در می‌آید و گرما با استفاده از رادیاتورها و فن‌های خارجی از سیستم خارج می‌شود. خنک‌کننده غوطه‌ور، مانند خنک‌کننده آبی، طول عمر ماینر استخراج را افزایش می‌دهد و زباله‌های الکترونیکی را کاهش می‌دهد. همچنین امکان اورکلاک را فراهم می‌کند و استفاده مجدد از گرما را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال، خنک‌کننده غوطه‌وری دارای معایبی است. مثل گران‌تر از سایر جایگزین‌های خنک‌کننده کارآمد است، استقرار در مقیاس می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، و زمانی که ماینرها به ناچار به تعمیر و نگهداری نیاز دارند، تمیز کردن روغن به زمان نیاز دارد.

 

خنک‌کننده آب حلقه بسته

از سوی دیگر، خنک‌کننده آب حلقه بسته، معمولاً آب و گلیکول را از طریق یک بلوک آب یا صفحه خنک‌کننده به گردش در می‌آورد و گرما را از هشبوردها دور می‌کند. یک سیستم معمولی با آب خنک‌کننده حلقه بسته شامل یک بلوک آبی است که به هشبورد چسبانده شده است. لوله‌ای که آب را به بلوک‌ها و از آن‌ها می‌برد، رادیاتوری که گرما را دفع می‌کند، پمپ آبی که آب را به گردش در می‌آورد و مخزنی که آب در حال گردش را نگه می‌دارد.

بر خلاف هیت سینک‌های معمولی یا صفحات سرد که مایع را از روی سطح عبور می‌دهند، خنک کننده آب حلقه بسته با خنک کننده ریزهمرفت از آرایه‌هایی از جت‌های سیال برای خنک کردن ASIC ها درست در جایی که گرما تولید می‌شود استفاده می‌کند، که منجر به عملکرد بی‌سابقه و یکنواختی دمای ماینر بی‌نظیر می‌شود.

خنک کننده آب حلقه بسته در مقایسه با خنک کننده‌ی غوطه وری، با فناوری خنک کننده میکروکانوکتیو اورکلاک را افزایش می‌دهد، هزینه‌های انرژی برای خنک‌سازی را به نصف کاهش می‌دهد و عملاً هزینه‌های سیال را حذف می‌کند. با این حال، در حالی که برای هشبوردها بسیار موثر است، خنک کننده آب حلقه بسته معمولاً برای منابع تغذیه استفاده نمی‌شود، زیرا خنک کننده هوا را در این ماژول‌های توان پایین‌تر حفظ می‌کند.

 

سخن آخر

با داغ شدن رقابت برای استخراج بیت‌کوین، ماینرها برای حفظ برتری خود به فناوری‌های نوآورانه روی می‌آورند. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از یک سیستم خنک‌کننده است که می‌تواند به افزایش عملکرد دستگاه‌های استخراج بدون گرم شدن بیش از حد کمک کند. ریگ‌ها با فن‌هایی با سرعت بالا طراحی شده‌اند که جریان هوا را در ASIC داخلی ریگ‌های ماینر برای خنک نگه داشتن آن‌ها مجبور می‌کنند. اما با افزایش سختی استخراج و نزدیک‌تر شدن ماینرها، هوای گرم به دام می‌افتد و در سیستم به گردش در می‌آید که منجر به دماهای بالاتر و راندمان پایین‌تر ماینر می‌شود.

علاوه بر این، زمانی که ماینرها در تلاش برای عملکرد اورکلاک می‌شوند، گرمای بیشتری به هوا منتقل می‌شود و این دوباره منجر به دماهای بالاتر و راندمان پایین‌تر می‌شود. اگر در این میانمیانرها خنک نگه داشته شوند در حالی که سود افزایش می‌یابد، انرژی مصرف شده هم در هر محاسبه هش کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button