قرارداد هوشمند چیست

قرارداد هوشمند چیست
فهرست مطالب

بشریت با مفهوم قراردادها به خوبی آشناست. قرارداد یک توافق شفاهی یا کتبی با مجموعه ای از شرایط است. در دنیای مدرن، اجرای شرایط قرارداد توسط شخص ثالث – دولت تضمین می شود. علاوه بر این، برای تنظیم متن قرارداد، به یک وکیل نیاز است. در غیر این صورت، ممکن است شکاف ها و نادرستی ها در شرایط توافق باقی بماند. و اگر یکی از طرفین شرایط قرارداد را نقض کند، باید به دادگاه مراجعه کنید و رسیدگی به دادگاه معمولاً هزینه و زمان زیادی دارد. اما به لطف قراردادهای هوشمند در آینده ، این وضعیت ممکن است قابل پیش بینی و تغییر کند.

قراردادهای هوشمند چیست و چگونه کار می کنند؟ چه مزایا و معایبی نسبت به قراردادهای سنتی دارند؟ کاربرد آنها چیست؟ پاسخ این سوالات متداول را در ادامه این مقاله توضیح می دهیم.

قرارداد های هوشمند

قرارداد هوشمند یک برنامه کامپیوتری است که بر اجرای تعهدات قراردادی نظارت و اجرا می کند. طرفین شرایط قرارداد و تحریم های عدم موفقیت خود را در آن تجویز می کنند و آن را به صورت دیجیتال امضا می کنند. قرارداد هوشمند به طور مستقل تعیین می کند که آیا شرایط انجام شده است و تصمیم می گیرد که آیا معامله را تکمیل کند و آنچه را که مورد نیاز است (پول، سهام، عناوین املاک و مستغلات)، اعمال جریمه برای شرکت کنندگان یا دسترسی نزدیک به دارایی ها، انتقال دهد.

دانستنی : آیا می دانستید داراماینر مزارع بیت کوین بدون خاموشی دارد! برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

تاریخچه قرارداد های هوشمند

اصل قراردادهای هوشمند برای اولین بار توسط رمزنگار و دانشمند کامپیوتر آمریکایی نیک سابو در اوایل دهه 1990، مدت ها قبل از ظهور فناوری بلاک چین، توصیف شد. طبق مفهوم Szabo، قراردادهای هوشمند پروتکل‌های دیجیتالی برای انتقال اطلاعات هستند که از الگوریتم‌های ریاضی برای اجرای خودکار تراکنش پس از برآورده شدن شرایط و کنترل کامل فرآیند استفاده می‌کنند. اما در دهه 1990 این مفهوم قابل اجرا نبود. زیرا در آن زمان، فناوری های لازم – بلاک چین – وجود نداشت.

در سال 2008، بیت کوین ، اولین ارز دیجیتال در فناوری بلاک چین، ظاهر شد. با این حال، توانایی بلاک چین بیت کوین برای ایجاد قراردادهای هوشمند بسیار محدود است. توسعه قراردادهای هوشمند واقعاً با ظهور شبکه اتریوم در سال 2013 آغاز شد. امروزه، در حالی که بازار پلتفرم های زیادی را ارائه می دهد که قراردادهای هوشمند را امکان پذیر می کند، اتریوم یکی از رایج ترین ها باقی مانده است.

قرارداد هوشمند چگونه کار می کند

برخلاف قراردادهای سنتی، یک قرارداد هوشمند به طور مستقل بر تحقق شرایط مشخص شده در آن نظارت می کند و بر اساس آنها تصمیم می گیرد. قراردادهای هوشمند در یک شبکه غیرمتمرکز خاص عمل می کنند که آنها را ذخیره می کند و از عملکرد صحیح آنها اطمینان می دهد. آنها به زبان برنامه نویسی نوشته شده اند، بنابراین فقط یک متخصص فناوری اطلاعات می تواند آنها را بخواند.

برای امضای قراردادهای هوشمند، طرفین از امضای الکترونیکی ارائه شده به عنوان کلید رمزگذاری استفاده می کنند. اگر تمام شرایط مقرر در توافق رعایت شود، قرارداد هوشمند معامله را با توزیع دارایی بین طرفین تکمیل می کند. در صورت عدم رعایت شرایط، قرارداد هوشمند جریمه هایی را اعمال می کند یا دسترسی طرفین به دارایی ها را مسدود می کند. همانطور که ممکن است حدس بزنید، برای انجام این کار، یک قرارداد هوشمند باید به کنترل دارایی های مشخص شده در آن دسترسی داشته باشد.

باید در نظر داشت که کد قرارداد هوشمند در بلاک چین است و هیچ تماسی با دنیای خارج ندارد. با این حال، برای تصمیم گیری یک قرارداد هوشمند، باید با دنیای خارج تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کند. به همین دلیل است که به اصطلاح «اوراکل» وجود دارد، مکانیسم‌هایی که رویدادهای دنیای واقعی را شناسایی و تأیید می‌کنند و داده‌های مربوط به آن‌ها را برای استفاده از یک قرارداد هوشمند به بلاک چین منتقل می‌کنند.

عملکرد اوراکل ها را می توان با موارد زیر انجام داد:

ابزارهای اندازه گیری مانند دماسنج یا حس گر نور

شرکت‌کنندگان خاص شبکه که به سیستم بلاک چین خدمات ارائه می‌کنند

کلیک : برای دیدن محصولات داراماینر کلیک کنید.

مزایا و معایب قراردادهای هوشمند

جف گارزیک، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل  Bloq : قراردادهای هوشمند مجموعه ای بسیار خاص از نتایج را تضمین می کند. هرگز هیچ سردرگمی وجود ندارد، و هرگز نیازی به دعوی قضایی وجود ندارد.

از جمله مزایای اصلی قراردادهای هوشمند عبارتند از:

شفافیت. هر شرکت کننده در این ترتیب به ردیابی روند رویدادها از طریق بلاک چین دسترسی دارد.

هیچ یک از شرکت کنندگان نمی توانند بدون رضایت سایر شرکت کنندگان ورودی ها را اضافه، تغییر یا حذف کنند.

سیستم خودکار اجرای تراکنش ها عامل انسانی را حذف کرده و دقت بالایی را در اجرای قرارداد تضمین می کند.

قراردادهای هوشمند برای اجرای خود به هیچ شخص ثالثی متکی نیستند.

صرفه جویی قابل توجه با حذف هزینه های واسطه و کاهش هزینه های عملیاتی.

کاهش زمان صرف شده برای پردازش اسناد.

با این حال، علیرغم تمام مزایا، قراردادهای هوشمند چندین ضعف قابل توجه دارند.

درک و ایجاد یک قرارداد هوشمند بدون کمک یک متخصص فناوری اطلاعات برای یک فرد عادی بسیار دشوار است.

تغییرناپذیری قرارداد منجر به عدم انعطاف پذیری می شود. از آنجایی که همه شرایط به وضوح از قبل برنامه ریزی شده اند، در صورت بروز خطا در هنگام وارد کردن داده ها، نمی توان آن را اصلاح کرد.

وضعیت حقوقی قراردادهای هوشمند هنوز نامشخص است. اگرچه قانونگذاران بسیاری از کشورها در حال حاضر روی این موضوع کار می کنند، شناسایی قراردادهای هوشمند توسط دولت ها در حال حاضر به جای یک قاعده استثنا است.

شفافیت قراردادهای هوشمند نیز جنبه منفی خود را دارد، زیرا تمام اشکالات و آسیب پذیری های قرارداد را برای همه قابل مشاهده می کند.

وابستگی به اوراکل ها، قراردادهای هوشمند را در برابر سوء استفاده آسیب پذیر می کند.

خدمات : هاستینگ برای ماینینگ، فرصت محدود و قانونی برای میزبانی از ماینر های شما با پیشگامان صنعت ماینینگ

برنامه های کاربردی قرارداد هوشمند

قراردادهای هوشمند را می توان در هر جایی استفاده کرد، اما انجام این کار گران و بی معنی است. معقول ترین استفاده از آنها برای تراکنش های استاندارد شده و تکراری است که اجرای آنها به راحتی قابل ردیابی است.

شاید یکی از امیدوارکننده ترین کاربردها برای بلاک چین و قراردادهای هوشمند، مدیریت زنجیره تامین باشد. لجستیک مدرن یک فرآیند بسیار پیچیده است که با حجم عظیمی از اسناد و در نتیجه هزینه های بالای مبادله همراه است. استفاده از قراردادهای هوشمند می تواند بسیاری از مشکلات پیش روی لجستیک مدرن را حل کند.

قراردادهای هوشمند در صنعت بیمه می تواند جریان اسناد در فرآیندهای کسب و کار بیمه و رسیدگی به مطالبات بیمه و پرداخت غرامت در موارد معمول بیمه را بهینه کند.

خدمات بانکی. قراردادهای هوشمند می توانند هزینه های بانکی را کاهش دهند، در درجه اول با خودکار کردن رویه برای انعقاد و اجرای قراردادهای وام.

اینترنت اشیا امنیت و تغییر ناپذیری بلاک چین ها، همراه با قابلیت های قراردادهای هوشمند، آنها را برای اینترنت اشیا بسیار امیدوارکننده می کند. قراردادهای هوشمند می توانند مکانیسم های شفافی برای تعامل و تبادل ارزش ها بین ابزارهای هوشمند ایجاد کنند.

ایمن سازی محتوای دارای حق چاپ، دارندگان حق چاپ و سازندگان محتوا می توانند از قراردادهای هوشمند برای دریافت هزینه استفاده از مالکیت معنوی خود به صورت شفاف استفاده کنند.

قراردادهای هوشمند همچنین می توانند در حکومتداری، املاک و مستغلات، مراقبت های بهداشتی، قراردادهای کاری و سایر زمینه ها اعمال شوند.

محبوب ترین پلتفرم ها برای قراردادهای هوشمند

در حال حاضر چندین پلتفرم در بازار وجود دارد که به شما امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را می دهد. بیایید نگاهی به شناخته شده ترین آنها بیندازیم.

قراردادهای هوشمند اتریوم

پلتفرم بلاک چین اتریوم در ابتدا برای ایجاد قراردادهای هوشمند طراحی شده بود. همچنین از نظر تعداد کاربران، رهبر بلامنازع است. انعطاف پذیری سیستم ایجاد قرارداد به کاربران اجازه می دهد پیچیده ترین قراردادهای هوشمند را طراحی کنند. برنامه نویسی قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز در پلتفرم اتریوم با استفاده از زبان Solidity انجام می شود.

نقطه ضعف این پلتفرم استفاده از توکن استاندارد ERC-20 است که مستعد خطا است: کاربری که با استفاده از دستور “انتقال ()” توکن ها را به یک قرارداد هوشمند ارسال می کند به طور غیرقابل برگشت پول خود را از دست می دهد.

قراردادهای هوشمند نئو

نئو یک پلت فرم بلاک چین برای دیجیتالی کردن و مدیریت دارایی ها با استفاده از قراردادهای هوشمند است. Neo از چندین زبان برنامه نویسی مختلف مثل  C#، VB.Net، JavaScript، F#، Java، Kotlin، Python برای ایجاد قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند که توسعه برنامه های غیرمتمرکز را برای برنامه نویسان آسان تر می کند.

سایر پلتفرم های قرارداد هوشمند

  1. EOS
  2. NEM
  3. NXT
  4. کاردانو

همراهان عزیز امیدواریم این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. ثروتمند باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button