نصف شدن بیت‌کوین چیست؟ (بخش دوم)

فهرست مطالب

با نصف شدن بیت‌کوین چه تغییری می‌کند؟

در صورتی که نصف شدن، تقاضا و قیمت را افزایش ندهد، ماینرها دیگر انگیزه‌ای برای استخراج بیت‌کوین نخواهند داشت و پاداش تکمیل تراکنش‌ها کمتر خواهد بود و ارزش بیت‌کوین به اندازه کافی بالا نخواهد بود. برای جلوگیری از این امر، بیت‌کوین فرآیندی برای تغییر دشواری دریافت پاداش استخراج یا به عبارت دیگر، سختی استخراج یک تراکنش را دارد. در صورتی که پاداش به نصف کاهش یابد و ارزش بیت‌کوین افزایش نیافته باشد، سختی استخراج کاهش می‌یابد تا ماینرها انگیزه داشته باشند.

تاکنون، نتیجه این نصف شدن بیت‌کوین، افزایش قیمت و به دنبال آن اُفت شدیدی بوده است. با این حال، سقوط‌هایی که به دنبال این دستاوردها رخ داده است، همچنان قیمت‌ها را بالاتر از قبل از رویدادهای نصف نگه داشته است. برای فهمیدن بیشتر این موضوع در زیر مثالی برای شما زده‌ایم تا به خوبی متوجه این موضوع شوید.

 مثال، همانطور که در بالا ذکر شد، حباب 2017 تا 2018 شاهد افزایش ارزش بیت‌کوین به حدود 19000 دلار بود، اما به حدود 3700 دلار کاهش یافت. این یک افت شدید است، اما قیمت بیت‌کوین قبل از هاوینگ حدود 650 دلار بود. اگرچه این سیستم تا کنون کار کرده است، نصف شدن به طور معمول با حدس و گمان، هیاهو، و نوسانات بسیار احاطه شده است و واکنش بازار به این رویدادها در آینده غیرقابل پیش‌بینی است.

نصف شدن بیت‌کوین چه تاثیراتی دارد

از آنجا که نصف شدن بیت‌کوین یک رویداد بزرگ است، تأثیر قابل توجهی بر طرف‌های مختلف درگیر در شبکه بیت‌کوین دارد. در اینجا توضیح مختصری در مورد اینکه چگونه نصف کردن بیت‌کوین بر سهامداران اصلی و نقاط گفتگو در شبکه بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد، آورده شده است.

سرمایه گذاران : نصف شدن به طور کلی منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود، به این معنی که خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران است. فعالیت معاملاتی روی بلاک‌چین ارز دیجیتال با پیش‌بینی نصف شدن افزایش می‌یابد. با این حال، همانطور که قبلا نشان داده شد، سرعت افزایش قیمت بر اساس تدارکات و شرایط هر نصف شدن قیمت متفاوت است.

ماینرها : تأثیر استخراج بر اکوسیستم بیت‌کوین پیچیده است. از یک طرف، کاهش عرضه بیت‌کوین، تقاضا و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. اما پاداش‌های کمتر نیز می‌تواند بقای ماینرهای منفرد یا استخرهای استخراج کوچک را در اکوسیستم بیت‌کوین دشوار کند، زیرا ممکن است رقابت با سازمان‌های استخراج بزرگ برای آنها دشوار باشد. طبق تحقیقات، ظرفیت استخراج بیت‌کوین نسبت به قیمت آن ضد چرخه است. بنابراین، زمانی که قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد، تعداد ماینرها در اکوسیستم آن کاهش می‌یابد و بالعکس. یک رویداد نصف شدن با افزایش قیمت مشخص می‌شود و می‌تواند احتمال حمله 51 درصدی به شبکه بیت‌کوین را افزایش دهد. زیرا ماینرها از شبکه آن خارج می‌شوند و در نتیجه امنیت آن کمتر می‌شود.

وقتی بیت‌کوین نصف می‌شود چه اتفاقی می‌افتد

اصطلاح “نصف کردن” در رابطه با بیت‌کوین به تعداد توکن‌های بیت‌کوین در یک بلوک جدید ایجاد شده مربوط می‌شود. در سال 2009، زمانی که بیت‌کوین راه‌اندازی شد، هر بلوک حاوی 50 بیت‌کوین بود، اما قرار بود این مقدار تقریباً هر چهار سال یکبار 50 درصد کاهش یابد. امروز، سه رویداد نصف شدن وجود داشته است، و یک بلوک در حال حاضر تنها حاوی 6.25 BTC است. هنگامی که نصف بعدی رخ می‌دهد، یک بلوک فقط حاوی 3.125 BTC خواهد بود.

نصف شدن چه زمانی رخ داده است

اولین نصف کردن بیت‌کوین در 28 نوامبر 2012 و پس از استخراج 10,500,000 بیت کوین رخ داد. مورد بعدی در 9 ژوئیه 2016 و آخرین مورد در 11 مه 2020 رخ داد. انتظار می‌رود مورد بعدی در اوایل سال 2024 رخ دهد.

چرا نصف شدن‌ها کمتر از هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد

الگوریتم استخراج بیت‌کوین با هدف یافتن بلوک‌های جدید هر 10 دقیقه یک بار تنظیم شده است. با این حال، اگر ماینرهای بیشتری به شبکه بپیوندند و قدرت هش بیشتری را اضافه کنند، زمان یافتن بلاک‌ها کاهش می‌یابد. این مشکل با تنظیم مجدد دشواری استخراج (یا اینکه چقدر برای یک کامپیوتر حل کردن الگوریتم ماینینگ سخت است) یک بار هر دو هفته یا بیشتر برای بازیابی یک هدف 10 دقیقه‌ای برطرف می‌شود. از آنجایی که شبکه بیت‌کوین در دهه گذشته به طور تصاعدی رشد کرده است، میانگین زمان برای یافتن یک بلوک به طور مداوم زیر 10 دقیقه (تقریبا 9.5 دقیقه) باقی مانده است.

آیا نصف شدن بر قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد

قیمت بیت‌کوین از زمان عرضه آن در سال 2009، زمانی که صرفاً برای پنی یا دلار معامله می‌شد، تا آوریل 2021 که قیمت یک بیت‌کوین بیش از 63000 دلار معامله شد، به طور پیوسته و قابل توجهی افزایش یافته است. از آنجایی که نصف کردن پاداش بلوک به طور موثر هزینه استخراج کنندگان را که اساساً تولیدکنندگان بیت‌کوین هستند دو برابر می‌کند، باید تأثیر مثبتی بر قیمت داشته باشد زیرا تولیدکنندگان باید قیمت فروش خود را با هزینه‌های خود تنظیم کنند. شواهد تجربی نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین در انتظار نصف شدن، اغلب چندین ماه قبل از رویداد واقعی، افزایش می‌یابد.

وقتی دیگر بیت‌کوینی باقی نماند چه اتفاقی می‌افتد

در حدود سال 2140، آخرین بیت‌کوین از 21 میلیون بیت‌کوینی که تا کنون استخراج شده است، استخراج خواهد شد. در این مرحله، برنامه نصف کردن متوقف می‌شود زیرا دیگر بیت‌کوین جدیدی پیدا نمی‌شود. با این حال، ماینرها همچنان برای ادامه اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌های جدید در بلاک‌چین تشویق خواهند شد، زیرا انتظار می‌رود ارزش کارمزد تراکنش‌های پرداختی به ماینرها در آینده افزایش یابد، دلیل آن این است که حجم تراکنش‌های بیشتری که کارمزد دارند، اضافه می‌شوند. و بیت‌کوین‌ها ارزش اسمی بازار بیشتری خواهند داشت.

سخن آخر

نصف شدن بیت‌کوین تورم مصنوعی قیمت را در شبکه ارز دیجیتال تحمیل می‌کند و نرخ انتشار بیت‌کوین‌های جدید را به نصف کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود که سیستم پاداش تا سال 2140 ادامه داشته باشد، زمانی که به سقف پیشنهادی 21 میلیون بیت‌کوین رسید. پس از آن، ماینرها با هزینه‌هایی برای پردازش تراکنش‌ها پاداش خواهند گرفت.

در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت‌کوین بود. پس از هاوینگ اول، 25 و سپس 12.5 بود و سپس از 11 می 2020 به 6.25 بیت‌کوین در هر بلوک تبدیل شد. نصف شدن بیت‌کوین پیامدهای عمده‌ای برای شبکه آن دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار افزایش قیمت را در روزهای منتهی به نصف شدن و بعد از خود رویداد داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button