کیف پول چند امضایی چیست

کیف پول های چند امضایی
فهرست مطالب

همه ما می دانیم در استخراج یا هنگام معامله بیت کوین یا معامله سایر ارزهای دیجیتال، امنیت حرف اول را می زند. امروزه کیف‌پول‌های دیجیتال بسیار متنوعی در دنیای ارزهای دیجیتال، مانند: کیف‌پول‌های سرد و گرم، سخت‌افزار و نرم‌افزاری و غیره هستند. امروز می‌خواهیم بفهمیم کیف پول چند امضایی (Multi-Sig) چیست، چه کاری می کند و مزایای آن چیست. با ما همراه باشید.

مبانی کیف پول های  چند امضایی

کیف پول‌های چند امضایی که گاهی اوقات به آن صندوق‌های مالتی امضایی یا صندوق‌های امن نیز می‌گویند، نوعی کیف پول رمزنگاری هستند که برای انجام برخی وظایف به دو یا چند کلید خصوصی نیاز دارند. این کار برای افزایش امنیت وجوه ذخیره شده در کیف پول انجام می‌شود و از طرف‌های مختلف خواسته می‌شود قبل از ارسال هر تراکنش، آن را امضا کنند. فرآیند یک کیف پول مولتی امضایی با نیاز به چندین امضا از مجموعه ای از آدرس های از پیش تعیین شده کار می کند. و اگر یکی از این امضاها وجود نداشته باشد، تراکنش نمی تواند انجام شود.

توجه: کیف پول‌های Multisig را به عنوان یک گاوصندوق با کلیدهای منحصر به فرد در نظر بگیرید که برای باز کردن آن باید کلیدها با هم استفاده شوند.

در حالی که انواع مختلفی از کیف پول های چند امضایی وجود دارد، ما  دو نوع سطح بالای آن را بررسی می کنیم:

  • نوع اول به همه طرفین نیاز دارد که یک تراکنش را تأیید یا امضا کنند، معمولاً کیف پول های سه کلیدی.
  • نوع دوم نیاز به تعداد معینی از تراکنش دارد.

فرآیند امضای تراکنش ها در کیف پول های مولتی امضاییبه دلیل تفاوت طراحی کلیدی با کیف پول های سنتی متفاوت است. کیف پول‌های سنتی به عنوان حساب‌های دارای مالکیت خارجی (EOA) شناخته می‌شوند. به این معنی که توسط کاربران تولید می‌شوند و توسط کلیدهای خصوصی کنترل می‌شوند.

توجه :  EOA ها عموماً به عنوان «حساب های کاربر» در نظر گرفته می شوند. به این معنی که برای اعضای عمومی ایجاد شده اند تا با بلاکچین ها تعامل داشته باشند.

از طرف دیگر کیف پول های Multisig مبتنی بر قرارداد هوشمند هستند. این کیف پول‌های هوشمند به‌جای اینکه نقاط پایانی توسط کاربر کنترل شوند، توسط کد کنترل می‌شوند و توسط صاحبانشان در زنجیره کنترل می‌شوند.

دانستنی : آیا می دانستید دارا مایتر برای خرید دستگاه ماینر وام می دهد!

کیف پول چند امضایی چیست و چگونه کار می کند

اگر قبلاً در مورد چیستی کیف پول خوانده اید. می دانید که کیف پول های رمزنگاری شده یک رشته مخفی از حروف و اعداد به نام کلید خصوصی یا seed دارند. این کلید برای امضای تراکنش‌ها استفاده می‌شود. اما، اگر کاربر کلید خصوصی خود را گم کند، دسترسی به کیف پول و وجوه ارز دیجیتال خود را نیز از دست خواهد داد.

کیف پول های ( Multi-Sig )چند امضایی سعی در حل این مشکل دارند. این کیف پول علاوه بر امکان ذخیره ارزهای دیجیتال، با امضای تراکنش ها به روشی امن تر از کیف پول تک کلیدی مشخص می شود.

برخلاف کیف پول های تک کلیدی، کیف پول های چند امضایی قبل از عرضه ارزهای دیجیتال به دو یا چند کلید خصوصی نیاز دارند. برای مثال، تصور کنید که کیف پول مولتی امضایی یک گاوصندوق دو قفلی است که با یک دوست به اشتراک می گذارید و هر کدام کلید منحصر به فرد خود را دارید. اگر از فناوری چند امضایی استفاده می کنید. برای باز کردن این گاوصندوق، شما و دوستتان باید از هر یک از کلیدهای خود به طور همزمان استفاده کنید. یعنی هیچ کدام از شما نمی توانید بدون رضایت دیگری گاوصندوق را باز کنید.

چرا از کیف پول چند امضایی استفاده کنیم

از کیف پول چند امضایی هنگام ذخیره ارزهای دیجیتال خود استفاده می­کنیم.کیف پول های چند امضایی از نظر امنیت مزایای زیادی دارند. در واقع، در حالی که کیف پول‌های تک کلیدی سریع‌تر و در دسترس‌تر از کیف‌پول‌های چند امضایی هستند و دسترسی سریع کاربر به وجوه خود را تضمین می‌کنند، از سوی دیگر، در صورت گم شدن کلید خصوصی، کاربر می‌تواند تمام وجوه خود را از دست بدهد.

به همین دلیل است که کیف پول چند امضایی به طور گسترده توسط شرکت هایی که با رمزارزها کار می کنند ، مانند صرافی ها، استفاده می شود، زیرا آنها به یک لایه امنیتی اضافی نیاز دارند که در بسیاری از موارد حافظ وجوه کاربران خود هستند.

توجه: با یک کیف پول چند امضایی، اگر یک کلید خصوصی به خطر بیفتد، وجوه موجود در کیف پول همچنان امن است.

به عنوان مثال، اگر یک آدرس چند امضایی 2 از 3 ایجاد شود، می‌توانیم هر کلید خصوصی را در مکان دیگری (رایانه، USB، تلفن همراه، تکه کاغذ) ذخیره کنیم. به این ترتیب، اگر یکی از دستگاه‌های مورد استفاده برای ذخیره کلیدها هک شود، وجوه امن خواهد بود زیرا هکر به احتمال زیاد فقط به یک دستگاه و یک کلید خصوصی دسترسی دارد. اگر یک کلید خصوصی را گم کنید، همچنان به وجوه خود دسترسی خواهید داشت زیرا امکانات دیگری برای دسترسی به آنها با استفاده از کلید دیگری خواهید داشت.

مزایای استفاده از کیف پول چند امضایی

علاوه بر افزایش امنیت و مشارکت چند طرفه، چندین مزیت دیگر برای استفاده از کیف پول چند امضایی وجود دارد. به خصوص برای مؤسسات و DAO ها، ساختار کیف پول های چند امضایی در مقایسه با استفاده از کیف پول های سرد یا گرم سنتی تجربه بهتری را ارائه می دهد.

یک : بی اثر کردن خطر

اولاً، ساختار طراحی کیف پول‌های چند امضایی خطر «کلید شخصی» را حذف می‌کند. ریسک کلید شخصی به زمانی اشاره دارد که یک شرکت تقریباً به طور کامل به یک فرد واحد برای موفقیت متکی است. این خطر در کریپتو بسیار رایج است، به ویژه در مواردی که یک فرد کنترل عبارت اولیه کیف پول را در دست دارد. یکی از بدنام ترین نمونه های آن در مورد صرافی کریپتو QuadrigaCX است. پس از مرگ ناگهانی بنیانگذار آن، مشخص شد که او تنها دارنده کلید سردخانه صرافی است که گفته می‌شود ۱۹۰ میلیون دلار سپرده‌های مشتریان را در خود جای داده است که قابل دسترسی نبوده است.

از آنجایی که کیف پول‌های چند امضایی به امضای چندگانه از تعدادی شرکت‌کننده برای تکمیل یک تراکنش نیاز دارند، می‌توانند ریسک افراد کلیدی را از بین ببرند. پیاده‌سازی‌هایی مانند multisig دو از سه می‌توانند تضمین کنند که تراکنش‌های ضروری علیرغم غیبت یک طرف کلیدی در زمان تراکنش انجام می‌شوند.

دوم : شفافیت بیشتر

کیف پول های چند امضایی در مقایسه با سایر انواع کیف پول ها شفافیت بیشتری را ارائه می دهند. خط‌مشی‌های تراکنش، امضاکنندگان و تراکنش‌های واقعی همگی به صورت زنجیره‌ای یا در کد در دسترس عموم قرار می‌گیرند. این اجازه می دهد تا تصویر روشنی از قوانین مربوط به معاملات و پاسخگویی کسانی که در هدایت وجوه مشارکت دارند، ارائه شود.

علاوه بر این، ماهیت منبع باز کیف پول‌های چند امضایی به هر کسی اجازه می‌دهد کدی را که بر آن‌ها حاکم است، مشاهده کند. از طریق توسعه شفاف و باز، هر کسی می‌تواند کیف پول‌ها را حسابرسی کند و مطمئن شود که وجوه امن و مطمئن باقی می‌مانند.

سوم : ارتقا

با توجه به موقعیت چند امضایی به عنوان یک کیف پول هوشمند، می توان آن را به راحتی تنظیم یا ارتقا داد تا متناسب با نیازهای یک موسسه یا DAO باشد. توسعه دهندگان با استقرار در بالای کیف پول، می توانند پروتکل ها و مدل هایی ایجاد کنند که می توانند اقدامات پیچیده تری از جمله رای گیری DAO یا خدمات مدیریت دارایی را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button