کدام کریپتو بیشترین تاثیر زیست محیطی را دارد: بیت کوین، کاردانو یا سولانا

فهرست مطالب

ظهور کریپتو بحثی را در مورد تاثیر ارزهای دیجیتال بر محیط زیست برانگیخته است. با فناوری‌های مختلف بلاک چین مانند بیت‌کوین ، کاردانو و سولانا، پیامدهای زیست‌محیطی هر کدام باید قبل از اینکه برای پذیرش انبوه آماده شوند در نظر گرفته شوند.

از آنجایی که بررسی های نظارتی در سراسر جهان افزایش می یابد، بررسی اثرات زیست محیطی این رمزارزها و تعیین اینکه کدام یک ممکن است جدی ترین عواقب زیست محیطی را داشته باشد، مهم است.

کریپتو : بحث تاثیر زیست محیطی

با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، نگرانی ها در مورد تأثیرات زیست محیطی آنها افزایش یافته است.

در تلاش برای افزایش آگاهی پیرامون پیامدهای اکولوژیکی استخراج بیت کوین، صلح سبز با بنجامین فون وونگ، فعال هنری، به عنوان بخشی از ابتکار عمل “تغییر کد، نه آب و هوا” صورت پذیرفت. هدف این کمپین انتقال روش اجماع بیت کوین به یک مدل اثبات سهام (PoS) سبزتر است.

در 23 مارس، صلح سبز از اثر هنری خود به نام ” جمجمه ساتوشی ” رونمایی کرد. این قطعه چشمگیر دارای جمجمه ای به ارتفاع 11 فوت (3.3 متر) است که با نماد بیت کوین و چشمان لیزری قرمز درخشان تزئین شده است.

این جمجمه که از زباله‌های الکترونیکی ایجاد شده است. با «پشته‌های سیگار» تزئین شده است که نشان‌دهنده «آلودگی سوخت فسیلی و زغال‌سنگ» تولید شده توسط استخراج بیت‌کوین و همچنین «میلیون‌ها رایانه» است که در تأیید تراکنش‌های شبکه به کار می‌روند.

مصرف انرژی، سخت افزار استخراج و پشتیبانی از انرژی سبز بخش بزرگی از گفتگو را در صنعت کریپتو به خود اختصاص می دهد . حتی شرکت‌های استخراج بیت کوین ایالات متحده مانند Terawulf در حال حرکت به سمت تأسیسات هسته‌ای هستند تا تأثیر ارز دیجیتال بر محیط زیست را به حداقل برسانند.

با این وجود، هنگام ارزیابی ردپای محیطی ارزهای دیجیتال باید عوامل متعددی را در نظر گرفت تا بفهمیم چگونه ممکن است بر پذیرش آنها تأثیر بگذارد.

اثبات تاثیر کریپتو بر زیست محیطی

بیت کوین

بیت کوین، اولین و شناخته شده ترین ارز دیجیتال، از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می کند . این ماینرها را ملزم به حل مسائل پیچیده ریاضی برای اعتبارسنجی تراکنش ها می کند.

این فرآیند مقادیر قابل توجهی انرژی مصرف می‌کند و استفاده از سخت‌افزار تخصصی استخراج ASIC منجر به افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی شده است.

مونرو

Monero، یکی دیگر از ارزهای دیجیتال PoW، از الگوریتم RandomX استفاده می کند. تمرکز آن بر استخراج CPU است و آن را غیرمتمرکزتر و دوستدار محیط زیست می کند.

با استفاده از رایانه های خانگی به جای مزارع استخراج ASIC، Monero هم مصرف انرژی و هم تولید زباله های الکترونیکی را کاهش می دهد.

کاردانو

کاردانو از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می کند. به طور کلی این مکانیسم کارآمدتر از مکانیسم PoW است.

در PoS، شرکت‌کنندگان تراکنش‌ها را بر اساس مقدار ارز دیجیتالی که دارند و مایلند به عنوان وثیقه «سهم» کنند، اعتبارسنجی می‌کنند. مکانیسم سهامداری Cardano نیازی به کنار گذاشتن حضانت یا ریسک دارایی های سهام ندارد، و آن را در بین ارزهای رمزنگاری PoS منحصر به فرد می کند.

پولکادوت

Polkadot همچنین از یک سیستم PoS استفاده می کند، اما با خطر کاهش برای اعتبار سنجی هایی که تراکنش های جعلی را ارسال می کنند. در حالی که رمزارزهای PoS مانند Cardano و Polkadot عموماً نسبت به PoW کارآمدتر هستند، تأثیر زیست محیطی آنها به توزیع اولیه سکه ها و تمرکز مالکیت بستگی دارد.

سولانا : رویکرد ساعت غیرمتمرکز

رویکرد نوآورانه سولانا از یک ساعت غیرمتمرکز استفاده می‌کند تا پردازش تراکنش سریع‌تر را بدون نیاز به ماینرهای ASIC انجام دهد.

سولانا با به کارگیری یک CPU تک هسته ای و تمرکز بر اثبات زمان، به کارایی بیشتر و اثرات زیست محیطی کمتری دست می یابد.

در اینجا نگاهی دقیق به رویکرد ساعت غیرمتمرکز سولانا داریم :

اثبات تاریخ (PoH) : PoH ستون فقرات رویکرد ساعت غیرمتمرکز سولانا است. این یک تکنیک رمزنگاری است که به شبکه اجازه می‌دهد برای هر تراکنش یک مهر زمانی قابل تأیید و ضد دستکاری ایجاد کند. این تضمین می کند که همه شرکت کنندگان شبکه می توانند در مورد ترتیب و زمان تراکنش ها بدون اتکا به یک مرجع متمرکز توافق کنند.

مکانیسم ساعت غیرمتمرکز

مکانیسم ساعت غیرمتمرک در سیستم های بلاک چین سنتی، اعتبار سنجی ها یا ماینرها باید در مورد ترتیب تراکنش ها در هر بلوک به اجماع برسند. این می تواند محدودیت های سرعت را به دلیل نیاز به ارتباط و توافق بین گره ها ایجاد کند. با این حال، مکانیسم ساعت غیرمتمرکز Solana اجازه می دهد تا تراکنش ها به طور مستقل پردازش شوند، بدون انتظار برای اجماع، که به طور قابل توجهی سرعت شبکه را افزایش می دهد.

تراکنش های مهر زمانی: با اختصاص یک مهر زمانی منحصر به فرد به هر تراکنش، سولانا تضمین می کند که ترتیب تراکنش ها در سراسر شبکه حفظ می شود. این امر نیاز اعتباردهنده ها را برای دستیابی به اجماع در مورد ترتیب تراکنش ها از بین می برد و باعث بهبود بیشتر سرعت و کارایی شبکه می شود.

مقیاس پذیری: رویکرد ساعت غیرمتمرکز Solana، شبکه را قادر می سازد تا حجم بالایی از تراکنش ها را در هر ثانیه انجام دهد، و آن را به یک پلت فرم ایده آل برای برنامه های غیرمتمرکز (dApps) و سایر موارد استفاده که نیاز به توان عملیاتی بالا و تاخیر کم دارند تبدیل می کند.

امنیت : مکانیسم PoH تضمین می‌کند که تراکنش‌ها به صورت ایمن دارای مهر زمانی هستند و دستکاری ترتیب تراکنش‌ها یا ایجاد مُهر زمانی جعلی را برای عوامل مخرب دشوار می‌سازد. این امر امنیت و قابل اعتماد بودن شبکه سولانا را افزایش می دهد.

مقایسه تأثیرات بر محیط زیست: بیت کوین، کاردانو و سولانا

مصرف انرژی

در حالی که بیت کوین را به دلیل مصرف بالای انرژی می شناسند، کاردانو و سولانا به دلیل مکانیسم های اجماع متفاوتی که دارند به میزان قابل توجهی کمتر انرژی مصرف می کنند.

سیستم‌های PoS مانند Cardano معمولاً نسبت به سیستم‌های PoW مانند بیت‌کوین از نظر انرژی کارآمدتر هستند.

سخت افزار استخراج

اتکای بیت کوین به سخت افزار استخراج تخصصی ASIC به تأثیر زیست محیطی آن کمک می کند.

در مقابل، مونرو، کاردانو و سولانا بر استفاده از سخت‌افزارهای در دسترس‌تر، مانند پردازنده‌های مرکزی در مورد مونرو و سولانا، و سیستم PoS در کاردانو تمرکز می‌کنند. این ردپای محیطی مرتبط با تولید و دفع سخت افزار استخراج را کاهش می دهد.

حمایت از انرژی سبز

استخراج بیت کوین به دلیل مصرف انرژی مورد توجه است. به همین دلیل منجر به افزایش استفاده از منابع انرژی سبز مانند انرژی بادی و خورشیدی شده است. برخی از عملیات استخراج از انرژی اضافی از منابع تجدیدپذیر استفاده می کنند و اثرات زیست محیطی آنها را کاهش می دهند.

کاردانو و سولانا با مصرف انرژی کمتری که دارند، پتانسیل حمایت از انرژی سبز را نیز دارند. اما تاثیر این رمزارزها بر محیط زیست به اندازه بیت کوین قابل توجه نیست.

آینده کریپتو دوستدار محیط زیست

با افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی پیرامون ارزهای دیجیتال، توسعه فناوری‌های جدید و سازگار با محیط زیست و مکانیسم‌های اجماع اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند.

نوآوری هایی مانند Monero’s RandomX، سیستم منحصر به فرد سهامداری Cardano و رویکرد ساعت غیرمتمرکز Solana می توانند راه را برای ارزهای دیجیتال پایدارتر و کارآمدتر در آینده هموار کنند.

عواملی که هنگام انتخاب رمزنگاری سازگار با محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرند

هنگام تصمیم گیری برای حمایت یا استفاده از ارز دیجیتال، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

سرعت

سرعت پردازش تراکنش یک نکته ضروری است. رویکرد منحصربه‌فرد سولانا امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر را فراهم می‌کند، در حالی که سیستم PoS کاردانو در مقایسه با ارزهای رمزپایه PoW مانند بیت‌کوین، کارایی بیشتری را ارائه می‌دهد.

امنیت

ویژگی‌های امنیتی هر ارز دیجیتال، مانند مکانیسم توافق و آسیب‌پذیری‌های احتمالی را ارزیابی کنید. سیستم سهامداری منحصر به فرد Cardano نیازی به کنار گذاشتن حضانت یا ریسک دارایی ندارد. این نمونه ای از یک رویکرد ایمن و نوآورانه است.

عدم تمرکز

تمرکززدایی یکی از ویژگی های کلیدی ارزهای دیجیتال است. تمرکز Monero بر استخراج CPU و رویکرد Solana CPU تک هسته ای به افزایش تمرکززدایی کمک می کند. این راه حل ها از مشکلات تمرکز مرتبط با مزارع استخراج ASIC جلوگیری می کند.

تاثیر کریپتو بر محیط زیست

ردپای محیطی هر ارز دیجیتال از جمله مصرف انرژی، سخت افزار استخراج و پشتیبانی از انرژی سبز را در نظر بگیرید . کاردانو و سولانا به دلیل مکانیسم‌های اجماع و تمرکز بر سخت‌افزار در دسترس عموماً دوستدار محیط‌زیست‌ نسبت به بیت‌کوین هستند.

حرکت رو به جلو

در حالی که بیت کوین را دلیل تأثیرات مخرب زیست محیطی قابل توجه می شناسند، اما در این میان جایگزین هایی مانند Cardano و Solana گزینه های پایدارتری را ارائه می دهند. این به دلیل مکانیسم های اجماع منحصر به فرد و الزامات سخت افزاری آنها است.

هنگام انتخاب یک ارز دیجیتال، عواملی مانند سرعت، امنیت، تمرکززدایی و تاثیرات محیطی را در نظر بگیرید تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.

مصرف انرژی بیت کوین: مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) انرژی بر بیت کوین نگرانی هایی را در مورد اثرات زیست محیطی آن ایجاد کرده است. بسیاری از رهبران صنعت از انتقال به یک مدل سازگارتر با محیط زیست دفاع می کنند.

جایگزین سبز کاردانو: مکانیسم اجماع اثبات سهام کاردانو (PoS) جایگزین سازگار با محیط زیست برای بیت کوین است. مصرف انرژی و ردپای کربن آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

رویکرد ساعت غیرمتمرکز Solana: مکانیسم منحصربه‌فرد اثبات تاریخ (PoH) Solana شبکه را قادر می‌سازد تا به تراکنش‌هایی با سرعت بالا دست یابد. اما، ردپای انرژی کمتری را در مقایسه با بیت کوین حفظ می کند.

از کمپین‌های هنری برای افزایش آگاهی گرفته تا شرکت‌های استخراج معدن که به تاسیسات هسته‌ای روی می‌آورند، حرکت رو به رشدی به سمت اتخاذ شیوه‌های سبزتر و پایدارتر در فضای کریپتو به وجود آورده است. همانطور که چشم انداز کریپتو در حال تکامل است، بسیار مهم است که مراقب فناوری ها و راه حل های جدیدی باشیم که تاثیر کریپتو بر محیط زیست را به حداقل می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button