سختی شبکه بیت‌کوین

فهرست مطالب

استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص ارز محبوب بیت‌کوین از طریق خرید ماینر و یا ماینینگ، یکی از سودآورترین راه‌ها برای کسب درآمد از بازار در این عصر تکنولوژی است. البته ناگفته نماند که فعالیت در این زمینه به سرمایه‌گذاری نسبتا زیادی نیاز دارد. اما در قبال سرمایه نسبتا زیاد، رمزارزها این پتانسیل را دارند که دستاوردهای واقعاً چشمگیر به ارمغان بیاورند و شما را یک شبه به یک میلیونر و یا میلیاردر خود ساخته تبدیل کنند. با این حال، دانستن اصطلاحات حاکم در ماینینگ مانند سختی شبکه برای شما مهم است.

یکی از این اصطلاحات کلیدی که استخراج کننده‌ها تمایل دارند به آن توجه کنند سختی شبکه یا دیفیکالتی (Difficulty) در استخراج بیت‌کوین است. قبل از اینکه وارد این بحث شویم بهتر است چند سوال مطرح کنیم. سختی شبکه در بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر به چه معنا است؟ ثابت نگه‌داشتن میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه چه تاثیری بر استخراج بیت‌کوین دارد؟ چگونه Difficulty استخراج بیت‌کوین را تنظیم می‌کند؟ و سوال‌های بیشماری که حتما در ذهن خود در مورد سختی شبکه دارید را ما در این مقاله از صفر تا صد برای شما تشریح خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

ماینینگ : سختی شبکه

سختی شبکه معیاری است که نشان می‌دهد استخراج یک بلاک بیت‌کوین یا یافتن هش زیر یک هدف مشخص، چقدر دشوار است. در همه‌ی رمز ارزها این مفهوم کلی یکسان است. سختی شبکه در ماینینگ وسیله‌ای است که توسط خالق بیت‌کوین “ساتوشی ناکاموتو” برای اطمینان از مشروعیت همه تراکنش‌ها با استفاده از قدرت محاسباتی خام ابداع شده است. کاهش سختی شبکه در ماینینگ به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را با استفاده از منابع کمتر تأیید کنند. این اقدام به دستگاه ماینرهای کوچک‌تر فرصت رقابت برای کسب پاداش‌های استخراج را می‌دهد.

 

اهمیت سختی شبکه بیت‌کوین

سختی شبکه کریپتوکارنسی‌ها پارامتری است که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال از آن برای ثابت نگه داشتن میانگین زمان بین بلاک‌ها با تغییر قدرت هش شبکه استفاده می‌کنند. این پارامتر ارزهای دیجیتال مهم است. زیرا سختی شبکه بالا می‌تواند به ایمن کردن شبکه بلاک‌چین در برابر حملات مخرب کمک کند. دلیل دومی که می‌توان آورد اینست که بدون این پارامتر در این سیستم پیچیده، این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین‌های بیشتری استخراج شوند. زیرا افراد بیشتری با دستگاه‌های استخراج پیشرفته‌تر وارد شبکه می‌شوند. برای درک این مطلب اولین روزهای بیت‌کوین را تصور کنید که همه با CPU استخراج می کردند. ناگهان افراد بیشتری با ASIC شروع به استخراج کردند. با اینکه این ماینرهای جدید یک مزیت فنی داشتند و دستگاه‌های آنها برتر بود، اما با وجود الگوریتم سختی استخراج شبکه بیت‌کوین قادر به حفظ سرعت استخراج ثابت هستند.

بنابراین سختی شبکه استخراج تضمین می‌کند که شاهد ورود بیت‌کوین‌های جدید با نرخ غیرقابل پیش‌بینی نباشیم. چیزی که به بیت‌کوین ارزش می‌دهد. نرخ تورم ثابت و تقریبا قابل پیش‌بینی آن است. به ویژه در مقایسه با ارزهای سنتی فیات و این واقعیت که عرضه دارایی در سقف 21 میلیون است. این یعنی عرضه واقعاً محدود است و با فرض اینکه تقاضا برای بیت‌کوین به رشد خود ادامه دهد، نرخ تورم ثابت و عرضه محدود آن برای حمایت از قیمت آن حیاتی خواهد بود. این کنترل استخراج تا حد زیادی به لطف الگوریتم سختی شبکه امکان‌پذیر است.

 

نرخ‌هش یا هش‌ریت

برای اینکه ارتباط هش‌ریت با سختی شبکه را به خوبی درک کنید، لازم می‌دانیم که بطور مختصر به تعریف  نرخ‌هش یا هش‌ریت بپردازیم.

نرخ‌هش که گاهی اوقات به عنوان هش‌ریت نامیده می شود. اندازه گیری قدرت محاسباتی در یک شبکه ارز دیجیتال است که به عنوان یک شاخص امنیتی کلیدی عمل می‌کند. نرخ‌هش کل توان محاسباتی مورد استفاده توسط یک شبکه ارز دیجیتال «اثبات کار(POW)» برای پردازش تراکنش‌ها در یک بلاک چین را اندازه‌گیری می‌کند. نرخ هش بیت‌کوین یا BTC ، تعداد دفعاتی است که رایانه‌های موجود در شبکه بیت‌کوین داده‌ها را برای تأیید یک تراکنش و انجام رمزگذاری که شبکه را ایمن می‌کند، هش می‌کنند. بنابراین، این نشانگر سلامت شبکه بیت‌کوین در هر زمان است. نرخ هش بر اساس سطح سختی استخراج و همچنین تعداد ماینرها تعیین می‌شود.

 

ارتباط هش‌ریت با سختی شبکه بیت‌کوین

باید توجه داشت که با کاهش هش‌ریت، سختی استخراج بیت‌کوین نیز کاهش می‌یابد. برعکس در شبکه بیت‌کوین هرچه هش‌ریت یا نرخ هش افزایش پیدا ‌کند، بطور قطع سختی استخراج نیز بیشتر خواهد شد. به عبارتی دیگر “Hash Rate Mining” شاخصی است که کل قدرت محاسباتی متصل به بلاک چین بیت‌کوین را اندازه‌گیری می‌کند. هر چه مقدار معیار بالاتر باشد، عملکرد شبکه بهتر و هرچه نرخ هش غیرمتمرکزتر باشد، امنیت شبکه قوی‌تر خواهد بود.

نرخ هش همچنین رقابت بین ماینرهای مختلف متصل به زنجیره را نشان می‌دهد. به این ترتیب وقتی اندیکاتور روند صعودی داشته باشد، «سختی ماینینگ» نیز افزایش می‌یابد. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که شبکه بیت‌کوین باید نرخ کشف بلاک ثابتی داشته باشد. از آنجایی که قدرت استخراج بیشتر است. به این معنی است که ماینرها اکنون تراکنش‌ها را سریعتر هش می‌کنند و نرخ بلاک نیز افزایش می‌یابد. و به همین دلیل سختی شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله فهمیدیم که تنظیم سختی شبکه در رمزارها چقدر می‌تواند در دنیای رمزارزها موثر واقع شود. برای مثال اگر سختی شبکه در رمز ارزی مثل بیت‌کوین لحاظ نشود ماینرها در مدت خیلی کوتاهی تمام بلاک‌ها را استخراج کرده و منحنی عرضه محدودی که بیت‌کوین دارد بهم ریخته خواهد شد. برای جلوگیری از این شرایط هر ازگاهی سختی تنظیم می‌شود. نکته‌ی آخری که باید همیشه در نظر داشته باشید اینست که سختی شبکه باعث می‌شود زمان استخراج هر بلاک ثابت باقی بماند. رمزارزها در یک دهه‌ی اخیر با داشتن برنامه و چارچوب منظم و دقیق به رشد بالایی رسیده‌اند و به همین دلیل مردم و شرکت‌های تجاری زیادی برای خرید و یا استخراج بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شرکت داراماینر در ایران با داشتن مجوز رسمی خدماتی چون فروش دستگاه ماینر s19 pro ، اجاره فارم قانونی و انجام تعمیرات تخصصی ماینر ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران و متخصصان ما در سایت داراماینر در ارتباط باشید. از همراهی گرمتان تا مطالعه آخر مقاله ممنون هستیم، پیروز باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button