نکات مهم نگهداری ماینر

فهرست مطالب

چطور می‌توانید طول عمر ماینر خود را افزایش دهید! همه‌ی شما به خوبی می‌دانید که ماینرها دستگاه‌های گران قیمتی هستند، بنابراین باید مراقب باشید تا خراب نشوند. اساسی‌ترین کار برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده از دستگاه ماینر برای کسب سود داشته باشید اینست که در مزرعه خود وسواس بیشتری خرج دهید و شرایط خوبی برای نگهداری ماینر‌های خود ایجاد کنید. با ما در خواندن ادامه مقاله همراه باشید. ما نکات مهم برای نگهداری ماینر را در این مقاله برای شما تشریح خواهیم کرد.

 

دوام ماینرها

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (یا به اختصار ASIC) موثرترین و قدرتمندترین سخت افزار ماینینگ امروزی هستند. تولیدکنندگان این ماینرها را تنها با هدف استخراج یک الگوریتم رمزنگاری خاص می‌سازند. به همین دلیل است که ASIC ها بسیار موثر هستند. با این حال، ماینینگ یک فرآیند فشرده و رقابتی است و این ماشین‌ها را به حداکثر قابلیت‌های خود سوق می‌دهد. طول عمر متوسط یک دستگاه خوب نگهداری شده می‌تواند حدود 3 تا 5 سال باشد. با این وجود، اگر ماینرها را در شرایط سخت یا بد نگهداری کنید، ممکن است در عرض چند ماه خراب شوند. برعکس، مراقبت خوب از یک ماینر می‌تواند طول عمر آنها را برای بیش از 5 سال افزایش دهد.

 

 دشمن ماینر بیت‌کوین

همانطور که گفتیم، ماینرها دستگاه‌های بسیار قدرتمندی هستند. اما بسیار ظریفند. در صورت قرار گرفتن در شرایط نامساعد به راحتی اجزای درونش آسیب می‌بیند. شایع ترین علل آسیب و زوال ماینرها عبارتند از:

  • جریان هوا کم یا بدون جریان هوا: ماینرها مقدار قابل توجهی گرما آزاد می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که آنها را در مکانی با تهویه مناسب نگه دارید و راه اندازی کنید تا هوا را در حرکت و با طراوت نگه دارد و از گرمای بیش از حد جلوگیری شود.
  • محیط‌های مرطوب: مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر، اجزای داخلی ماینرها در اثر رطوبت آسیب می‌بینند که می‌تواند باعث زنگ‌زدگی و خوردگی شود.
  • دماهای خیلی بالا : زمانی که هوا بسیار گرم است، می‌تواند طول عمر سخت‌افزار شما را با جدا کردن اجزای داخلی آن کاهش دهد. سرما کمتر مهم است، زیرا ماینرها گرما را آزاد می‌کنند که می‌تواند آن را متعادل کند. با این حال، نوسانات سریع از دمای زیر صفر تا دمای بالا، می‌تواند باعث تراکم شود و آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند.

در نتیجه قرار دادن سخت افزار ماینینگ در معرض محیط‌ها و شرایطی که در بالا ذکر شد، منجر به عملکرد ضعیف، آسیب تدریجی و حتی خراب شدن یا سوختن آن­ها می‌شود.

 

ماینر خود را تمیز کنید

تمیز کردن منظم ماینر بسیار مهم است. نرخ هش دستگاه ماینر را افزایش می‌دهد، کارایی را بهبود می‌بخشد و خطر گرما و آتش سوزی را کاهش می‌دهد. تمیز نگه داشتن دستگاه همچنین باید به حفظ ریزتراشه‌ها و اجزاء کمک کند و طول عمر آن­ها را افزایش دهد.

سعی کنید دستگاه ماینر بیت‌کوین خود را ماهانه یا در صورت نیاز بسته به کیفیت هوا تمیز کنید. شما می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی به آن نیاز است. زیرا می‌توانید پرزهای قابل مشاهده را ببینید یا اگر میانگین سرعت استخراج روزانه شما بیش از 5٪ کاهش می‌یابد، شما می‌توانید حدس بزنید که نیاز به تمیز کردن دارد.

بهترین راه برای تمیز کردن یک ماینر بیت‌کوین استفاده از کمپرسور هوا با فشار بالا با تفنگ هوا در فواصل زمانی است. با این کار گرد و غبار انباشته شده از شاسی، هش بردها و تیغه‌های فن خارج می‌شود. محدوده فشار هوا باید 0.05 ± 0.7 مگاپاسکال باشد.

به طورکلی، برای تمیز کردن ماهانه اولیه نیازی به جدا کردن دستگاه ندارید، مگر اینکه محیط شما مرطوب باشد و گرد و غبار به سختی با هوای فشرده پاک شود. در این صورت می‌توانید هش بردها را بیرون بیاورید و فن‌ها را جدا کنید و سپس به آرامی با برس خشک آنتی استاتیک آنها را پاک کنید.

برخی از ماینرها از جاروبرقی بر روی ریگ ماینینگ خود استفاده می‌کنند، اما این کار توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث مکیدن یا شل شدن قطعات شود. هوای فشرده کنسرو شده نیز پیشنهاد نمی‌شود. زیرا حاوی آب است که می‌تواند عمر دستگاه را کوتاه کند یا به اجزای آن در طول زمان آسیب برساند.

همچنین تمیز نگه داشتن محیط ماینینگ بسیار مهم است. سعی کنید منطقه استخر خود را جاروبرقی بکشید و سطوح اطراف را اغلب گردگیری کنید.

 

نحوه تمیز کردن عمیق یک ماینر بیت‌کوین

برای ماینرهای خانگی، هش‌بردها و کنترل برد را می‌توان به صورت دستی با الکل ایزوپروپیل 99 درصد شستشو داد. آب برای تمیز کردن ماینرها استفاده نمی‌شود، زیرا می‌تواند نمک‌ها و مواد معدنی را از خود به جای بگذارد که ممکن است باعث اتصال کوتاه و آسیب به دستگاه شما شود. همچنین، به خاطر داشته باشید که اگر دستگاه ماینر شما به طور تصادفی با آب باران یا مواد دیگر خیس شد، باید آن را با ایزوپروپیل الکل 99 درصد شستشو دهید تا باقیمانده آن از بین برود.

 

خلاصه ابزارهایی برای نگهداری ماینر

در پایان، برای تمیز کردن ماهانه دستگاه ماینر بیت‌کوین، ابزارهای زیر را توصیه می‌کنیم:

  • کمپرسور هوا با فشار بالا یا تفنگ هوا؛ محدوده فشار هوا باید 0.05 ±7 مگاپاسکال باشد
  • دستکش آنتی استاتیک
  • یک برس نرم آنتی استاتیک
  • یک جاروبرقی برای محیط اطراف و گردگیری پارچه‌ها
  • علاوه بر این، یک دستگاه اولتراسونیک می­تواند به تمیز کردن عمیق ماینر ASIC بیت‌کوین کمک کند، به خصوص اگر از روش غوطه‌وری استفاده می‌کنید.

 

کلام پایانی

شاید فکر کنید که انجام دادن کارهای بالایی وقت زیادی از شما بگیرد اما این چنین نیست. زیرا اگر بطور مداوم و با برنامه‌ریزی به نگهداری ماینر خود برسید، ماینر شما  برای بار دوم به بعد در مدت زمان خیلی کمی تمیز خواهد شد. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید اینست که هرچقدر هوای ماینر خود را داشته باشید، ماینر علاوه بر خراب نشدن سرعت استخراجش هم بالا خواهد رفت و سود شما به حداکثر خواهد رسید. در مقاله‌ی بعد به تعمیرات ماینر خواهیم پرداخت و خدماتی که تیم داراماینر در مورد تعمیر ماینر می‌دهد را کامل برای شما تشریح خواهیم کرد. از صمیم قلب از شما ممنون هستیم که تا آخر مقاله با ما همراه بودید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button