معرفی انواع کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

آشنایی با کیف پول ترزور
ترزور یک کیف پول HD است که در آن می‌توانید کلیدهای خصوصی را کنترل کنید و با عبارت 24 کلمه‌ای که در زمان راه‌انداز ایجاد می‌شود، از کل کیف پول بکاپ بگیرید و نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کلمه 24 حرفی با استفاده از RNG از دستگاه و رایانه تولید می‌شود. کلمه به صورت آفلاین تولید می‌شود و بر روی صفحه نمایش TREZOR نمایش داده می شود و به این ترتیب تضمین می‌شود که عبارت هرگز روی دستگاه متصل به اینترنت قرار نمی‌گیرد و در خطر هک وجود ندارد.
فهرست مطالب

آیا شما هم از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستید و به اینجا آمده‌اید تا امن‌ترین مکان برای ذخیره‌ی سکه‌های خود پیدا کنید؟ یا به خرید یک کیف پول سخت افزاری فکر می‌کنید و می‌خواهید بدانید که آیا کیف پول ترزور مناسب شماست؟ Trezor یک کیف پول سخت افزاری رمز ارزها است که امنیت پیشرفته و بسیار خوبی را برای مدیریت بیت کوین و کلیدهای خصوصی دیگر ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. برخلاف روش‌های قدیمی ذخیره‌سازی سرد پول (ذخیره‌سازی آفلاین یا کیف‌پول‌های کاغذی)، کیف پول ترزور این امکان را فراهم می‌کند که بدون این که کلیدهای خصوصی شما در معرض رایانه‌های آسیب‌رسان قرار بگیرد، پرداخت ایمن داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با این کیف پول، با ما در این مطلب همراه باشید تا به معرفی کامل انواع کیف پول سخت افزاری ترزور بپردازیم.

کیف پول ترزور چیست؟

ترزور یک کیف پول سخت افزاری بیت کوین است که در ماه آگوست 2014 میلادی راه‌اندازی شد و در میان کیف پول های ارزهای دیجیتال، اولین کیف پول سخت افزاری بیت کوین بود که ایمنی کیف پول‌های سرد را با قابلیت پرداخت آسان والت‌های گرم ادغام کرده بود.

ترزور در واقع یک دستگاه کوچک و کاربردی است که به دلیل سخت افزاری بودن ایمنی آن بسیار بیشتر از کیف پول های نرم افزاری رمز ارز است، زیرا کلیدهای خصوصی به جای موبایل یا دسکتاپ، روی دستگاه فیزیکی نگهداری می‌شوند و این دستگاه مانند گاو صندوق عمل می‌کند. این کیف پول هرگز به یک سرور اینترنتی متصل نمی‌شود و این یعنی دسترسی هکرها به وجوه شما تقریباً غیرممکن است.

ترزور از چه رمزارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول Trezor یک کیف پول چند ارزی است، به این معنی که می‌تواند بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف را ذخیره کند. اگر یک کیف پولی داشته باشید که بتواند انواع ارزهای دیجیتال را پشتیبانی کند، بسیار عالی است چون در غیر این صورت، باید هر کدام از ارزها را در یک کیف پول جداگانه ذخیره کنید. از جولای 2022، قرار است کیف پول ترزور تقریبا 1400 رمز ارز را پشتیبانی ‌کند.

والت سخت افزاری Trezor

فراموش نکنید که تیم Trezor همیشه در حال افزایش تعداد سکه‌هایی است که این کیف پول پشتیبانی می‌کنند، بنابراین بهتر است به صورت منظم وب‌سایت رسمی Trezor را بررسی کنید تا ارزهای جدید را ببینید. دقت داشته باشید که اگر یک ارز دیجیتال به کیف پول ترزور خود بفرستید که این کیف پول از آن پشتیبانی نمی‌کند، ممکن است برای همیشه سرمایه خود را از دست بدهید. مهم‌ترین رمزارزهایی که کیف پول ترزور از آن‌ها پشتیبانی می‌کند عبارتند از:

  • لایت کوین (Litecoin)
  • بیت کوین کش (Bitcoin Cash)
  • دش (DASH)
  • اتریوم (ETH)
  • ریپل (XRP)
  • کاردانو (ADA)
  • اتریوم کلاسیک (ETC)
  • مونرو (Monero)
  • زد کش (Zcash)
  • سایر آلت کوین‌ها

مزایای کیف پول سخت افزاری ترزور

بزرگترین مزیت خرید کیف پول ترزور این است که امن ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. اما چرا می‌گوییم کیف پول ترزور امن است؟

اولین چیزی که باید در مورد این کیف پول سخت افزاری بدانید این است که کلید خصوصی شما همیشه آفلاین نگه داشته می شود، به این معنی که هرگز به اینترنت متصل نیست. این روش نگهداری کاملاً متفاوت از ذخیره ارزهای دیجیتال در یک کیف پول نصب شده روی دسکتاپ، تلفن همراه یا وب‌سایت است و نسبت به این کیف پول‌ها مزیت دارد، زیرا هکرها همیشه راه‌های جدیدی برای آلوده کردن کیف پول‌های آنلاین  با ویروس یا بدافزار پیدا می‌کنند.

برای دسترسی به کیف پول Trezor، چه برای ارسال یا دریافت رمز ارز باشد چه برای بررسی موجودی خود، باید به عنوان صاحب ولت شماره پین شخصی خود را وارد کنید. هیچ کس جز شما از این شماره پین آگاهی ندارد.

در ابتدای راه‌اندازی کیف پول ترزور نیاز است تا این پین کد را تعریف کنید. همچنین یک رمز عبور پشتیبان به شما داده می شود که باید آن را در جایی امن یادداشت کنید. اگر کیف پول Trezor شما به سرقت رفته باشد، می توانید با وارد کردن عبارت پشتیبان خود در دستگاه دیگری، وجوه خود را بازیابی کنید.

اگرچه ممکن است همیشه در مورد هک شدن کیف پول های نرم افزاری شنیده باشید، اما ویژگی‌های امنیتی کیف پول ترزور، هک آن را تقریباً غیرممکن می کند!

اکنون که با نکات مثبت و مزایای کیف پول سخت افزاری ترزور آشنا شدید، اجازه دهید نگاهی به برخی از معایب آن داشته باشیم.

معایب کیف پول سخت افزاری ترزور

مهم‌ترین نکته در مورد کیف پول ترزور، هزینه آن است. برای داشتن این کف پول باید هزینه‌ای در 99 دلار بپردازید. بنابراین، اگر ارزهای دیجیتالی به ارزش کمتر از 1000 دلار دارید، احتمالاً بهترین کار این است که آنها را در یک کیف پول نرم افزار رایگان نگه دارید!

یکی از نکات منفی در مورد کیف پول سخت افزاری ترزور این است که هر بار که می خواهید ارز دریافت یا ارسال کنید، باید کیف پول را به دستگاه دسکتاپ خود وصل کنید و سپس پین شخصی خود را وارد کنید که روشی آسان برای دسترسی به ارزهای دیجیتال نیست.

در مورد تجربه کاربری و آسان بودن استفاده از این کیف پول برای کاربران نیز باید گفت که ترزور مانند تمام کیف پول‌های سخت افزاری برای مبتدیان کمی پیچیده است، به خصوص اگر قبلاً از دستگاه مشابهی استفاده نکرده باشند. به همین دلیل است که حتماً قبل از استفاده باید دفترچه راهنمای آن را بخوانید، در غیر این صورت ممکن است اشتباه کنید و دارایی شما به خطر بیفتد.

به طور کلی، این شما هستید که باید خودتان انتخاب کنید چه چیزی برایتان مهم‌تر است. آیا امنیت لازم دارید یا ویژگی های دیگری مانند هزینه، راحتی و کاربر پسند بودن؟ با این حال، اگر مقدار بسیار زیادی ارز دیجیتال دارید، به طور کامل توصیه می شود که آنها را در کیف پول سخت افزاری مانند Trezor ذخیره کنید.

انواع کیف پول ترزور

این کیف پول دو نوع مختلف دارد که یکی از آن‌ها Trezor One  و دیگری  Trezor Model T است. هر دو مدل این کیف پول سخت افزاری امنیت بالایی برای ذخیره‌سازی رمز ارزها دارند و امکان هک شدن آن‌ها وجود ندارد. ذخیره سازی سرد، پشتیبانی بومی برای توکن‌های‌ ERC20، داشتن عبارت بازیابی در صورت فراموشی PIN و مدیریت رمز عبور و  U2F از ویژگی‌های مشترک این دو کیف پول است.

در ادامه به بررسی این دو مدل و ویژگی‌های این دو می‌پردازیم.

کیف پول Trezor One

ترزور وان که در ابتدا ترزور نامیده می‌شد، اولین مدل از خط تولید والت Trezor و همچنین اولین کیف پول سخت افزاری در جهان است که در 29 ژوئیه 2014 معرفی و عرضه شد. این والت امنیت بی نظیری را برای ارزهای دیجیتال ارائه می دهد.

ترزور وان  از حدود 1800 سکه و توکن پشتیبانی می‌کند. بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، بیت کوین کش، ریپل (XRP)، کاردانو (ADA)، اتریوم کلاسیک (ETC)، مونرو، زی کش و سایر ارزهای دیجیتال از جمله کوین‌هایی هستند که این کیف پول از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. از این کیف پول می توان با خیال آسوده و بدون نگرانی از آلوده بودن موبایل یا رایانه به بدافزار استفاده کرد.

مزایای Trezor One

  • پشتیبانی از بسیاری از رمزارزها (بیش از ۱۰۰۰ رمز ارز و توکن)
  • رابط کاربری آسان‌تر
  • امنیت بالا در برابر هک

معایب  Trezor One

  • کوچک بودن صفحه نمایش
  • امکانات کاربری کمتر نسبت به والت‌های جدید

 

مزایا و معایب کیف پول ترزور

کیف پول  Trezor Model T

والت ترزور مدل تی نسخه پریمیوم کیف پول سخت افزاری ترزور است که تفاوت چشمگیر آن با نسخه وان، صفحه نمایش بزرگتر و پیشرفته‌تر است. این کیف پول علاوه بر قابلیت‌های Trezor One، دارای یک صفحه نمایش لمسی رنگی برای ورود امن با دستگاه، طراحی مدرن، اسلات کارت SD و برخی ویژگی‌های پیشرفته‌تر دیگر است. این مدل، از رمزارزهای کاردانو (ADA)، ریپل (XRP) و مونرو (Monero) هم پشتیبانی می‌کند.

مزایای Trezor Model T

  • صفحه نمایش بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر
  • دارای امکانات بیشتر و جدیدتر
  • پشتیبانی از بیش از ۱۰۰۰ کوین و توکن

معایب Trezor Model T

  • قیمت بالاتر نسبت به نسخه ترزور وان

 

میزان امنیت انواع کیف پول سخت افزاری ترزور

والت ترزور امنیت بالایی را برای بیت کوین (BTC) فراهم می‌کند و از سرقت فیزیکی و مجازی محافظت می‌کند.

ترزور یک کیف پول HD است که در آن می‌توانید کلیدهای خصوصی را کنترل کنید و با عبارت 24 کلمه‌ای که در زمان راه‌انداز ایجاد می‌شود، از کل کیف پول بکاپ بگیرید و نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کلمه 24 حرفی با استفاده از RNG از دستگاه و رایانه تولید می‌شود. کلمه به صورت آفلاین تولید می‌شود و بر روی صفحه نمایش TREZOR نمایش داده می شود و به این ترتیب تضمین می‌شود که عبارت هرگز روی دستگاه متصل به اینترنت قرار نمی‌گیرد و در خطر هک وجود ندارد. یک پین کد هم در هنگام تنظیم دستگاه مورد نیاز است.

 

در صورتی که پین کد به اشتباه وارد شود، زمان انتظار بین حدس ها با توان دو افزایش می‌یابد، یعنی اگر پن کد 30 بار اشتباه حدس زده شود، حدس زدن بعدی 17 سال بعد امکان‌پذیر خواهد بود.

در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن کیف پول سخت افزاری ترزور، می توانید کل کیف پول را با پین کد و عبارت عبور 24 کلمه ای بازیابی کنید. بازیابی ترزور را می‌توان با یک کیف پول ترزور دیگر یا با کیف پول‌های دیگری مانند الکتروم یا مای سلیوم انجام داد.

نحوه نصب کیف پول سخت افزاری ترزور

تنظیم و راه‌ندازی کیف پول ترزور بسیار ساده است. کل فرآیند تقریباً 10-15 دقیقه طول خواهد کشید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

مرحله 1: کیف پول ترزور را به کامپیوتر خود وصل کنید

کیف پول TREZOR را با استفاده از کابل USB ارائه شده به رایانه خود وصل کنید. روی مانیتور کیف پول خود، آیکون قفل را مشاهده می‌کنید و علاوه بر آن قسمتی به نام instruction را می‌بینید که از شما می‌خواهد به آدرس اینترنتی trezor.io/start بروید.

trezor.io/start

مرحله 2: به آدرس trezor.io/start بروید

در این صفحه در مورد PIN کد و عبارت بازیابی اطلاعاتتان را افزایش دهید. سپس، انتخاب کنید که آیا می‌خواهید در خبرنامه آنها مشترک شوید یا نه، و به راه‌اندازی دستگاه خود ادامه دهید.

مرحله 3: کیف پول TREZOR را نصب کنید

اگر به صورت اتوماتیک وارد مرحله بعد نشدید، به آدرس wallet.TREZOR.io بروید. برای ارتباط کامپیوتر با کیف پول ترزور، می‌توانید افزونه TREZOR Chrome Extension یا TREZOR Bridge  را نصب کنید.

در این راهنما، ما قصد داریم با استفاده از Chome Extension پیش برویم.

chrome extension

مرحله 4: آخرین سیستم عامل را نصب کنید

به دلایل امنیتی، تا زمانی که کیف پول متصل است نمی‌توانید سیستم عامل را نصب کنید. برای شروع نصب سیستم عامل، کیف پول را جدا کنید و سپس روی “Yes, Install” کلیک کنید.

نصب سیستم عامل

در این مرحله باید “Fingerprints” سیستم عامل کامپیوتر را با اثر انگشت کیف پول ترزور مطابقت دهید. در صورت تطابق، روی گزینه “Continue” کلیک کنید.

مطابقت اثر انگشت

مرحله 5: کیف پول را دوباره وصل کنید

کیف پول را دوباره به کامپیوتر وصل کنید و به آدرس wallet.TREZOR.io بروید.

مرحله 6: به کیف پول سخت افزاری ترزور خود یک نام بدهید

در این مرحله، باید نامی برای کیف پول خود انتخاب کنید.

نام دادن به کیف پول سخت افزاری ترزور

مرحله 7: پین کد را تنظیم کنید

تنظیم پین ممکن است در ابتدا گیج کننده به نظر برسد، اما زمانی که از آن اطلاع پیدا کنید، آسان خواهد شد.

یک صفحه شطرنجی 3×3 (با نقطه) در مرورگر خود خواهید دید.

صفحه شطرنجی 3×3

و یک صفحه شطرنجی 3×3 (همراه با اعداد) روی کیف پول TREZOR خود می‌بینید.

ورود پین روی صفحه ترزور

حال، فرض کنید می‌خواهید پین شما مثلاً 6789 باشد. باید موقعیت دقیق این اعداد را روی کیف پول خود ببینید و آنها را به ترتیب در مرورگر خود بزنید.

موقعیت یابی اعداد روی صفحه

برای تایید پین خود باید این کار را دو بار انجام دهید.

 

مرحله 8: عبارت بازیابی کلمه عبور را یادداشت کنید

در مرحله بعد، کیف پول ترزور شما یک ترکیب منحصر به فرد متشکل از 24 کلمه را نمایش می‌دهد. این عبارت به شما این امکان می‌دهد در صورت گم شدن دستگاه خود بتوانید حساب‌های خود را بازیابی کنید.

هر 24 کلمه را حرف به حرف در جایی امن یادداشت کنید. دوباره آن را تأیید کنید و روی Finish در کیف پول ترزور خود کلیک کنید.

توجه کنید که هرگز کلمه بازیابی را گم نکنید.

یادداشت کردن عبارت 24 کلمه ترزور

مرحله آخر: برای دسترسی به کیف پول TREZOR، پین را وارد کنید

مجدداً در مرورگر خود به آدرس https://wallet.trezor.io/ بروید، پین را وارد کنید، Enter را فشار دهید و برای اولین بار به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید.

 

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا اطلاعات کافی در مورد کیف پول سخت افزاری ترزور به دست آورده باشید و با مزایا و معایب آن و همچنین انواع کیف پول ترزور آشنا شده باشید.

دارا در حقیقت یک پلتفرم استخراج بیت‌کوین است. دغدغه‌های مدیریت و تامین برق ماینرها را رها کنید و ماینینگ را با خیال راحت به ما بسپارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصد دارید بیت‌کوین استخراج کنید؟

در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم

dara-logo-pop
قصد دارید بیتکوین استخراج کنید؟
در اسرع وقت برای مشاوره رایگان با شما تماس میگیریم.
Call Now Button